Profile Pictures har haft fart på i de sidste par år. Fra september 2016 til maj 2017 udkommer det unge produktionsselskab, der er ejet af producerne Jacob Jarek, Ditte Milsted, Thor Sigurjonsson og Caroline Schlütter Bingestam, med hele fire spillefilm: Rasmus Heisterbergs "I blodet", Ali Abassis "Shelley", Fenar Ahmads "Underverden" og Jens Dahls "3 ting". Tre debutspillefilm og en andengangsfilm. Groft kategoriseret en ungdomsfilm, en gyser, en actionfilm og en thriller. Det er genrefilm, der vil mere end at være genrefilm. 'Elevated genre movies' betegner Jacob Jarek dem som.
"Vi producerer genrefilm, som har en dramatisk kerne og har fokus på karakterer," fortæller han. "'Underverden' er en actionfilm med noget på hjerte og et personligt og socialrealistisk tag på genren. 'Shelley' er en gyserfilm med kunstnerisk kant. Og '3 ting' er en skarpt skåret thriller, der foregår over 24 timer."
Jarek vil lave genrefilm, fordi det er anderledes og er fedt at se.
"En action-hævnfilm i København virker frisk i en dansk kontekst, og friskheden tænder mig filmmæssigt. I Danmark har man lavet mange familiedramaer i de sidste 20 år. Vi går en anden vej og laver genrefilm. Jeg synes, at 'Underverden' peger fremad og kommer med en energi og en selvtillid, som man ikke har set i dansk film længe. Det er Fenar Ahmads fortjeneste, fordi han tror på de ting, han laver," siger Jarek.
Læs interview med Fenar Ahmad om "Underverden".
Fokuser på succeshistorierne
Profile Pictures beskriver det som sit mål at producere film, der kan skabe uro i vandene, samtidig med at appellere til publikum. Det er indtil videre lykkedes delvist, siger Jarek.
"Vi havde to film ude i 2016, der nok rocked the boat, men som publikum ikke helt tog imod. Vi håber, at vi i 2017 også får publikum med. Men succeskriterierne afhænger af filmen. Hvis vi laver en film for 20 millioner, skal den selvfølgelig være indbringende. Hvis vi laver en film som 'Shelley' for tre millioner, tjener den sig hurtigt ind, hvis man f.eks. laver internationale salg. Her er det også vigtigt på instruktørens vegne, at filmen bliver anerkendt kunstnerisk. 'Shelley' kom til Berlin, den fik gode anmeldelser og er nomineret til en Bodil."
Underverden.
Jarek vil egentlig hellere fokusere på, hvad der lykkes end bidrage til den negative historie om krise i dansk film.
"Jeg synes, at dansk film mangler nogle succeshistorier. At der er nogle der viser vej. Jeg oplever en branche, som har meget lidt selvtillid for tiden. Mange omkring den råber op om, hvad der lykkes og ikke lykkes. Specielt hvad der ikke lykkes. Der er blevet pisket en krisestemning op over et stykke tid. Det er en fortælling, der er blevet bygget op journalistisk. Måske sælger det aviser. Men lige om lidt bliver 'Under sandet' måske nomineret til en Oscar, og så bliver dansk film pludselig en succes igen.
Jeg tror, man skal se på dansk film over længere tid, før man råber op om krise. Og være stolte af, hvad dansk film kan frem for, hvad den ikke kan. Vi har stadig en markedsandel på over 20 procent, og der bliver pumpet imponerende mange danske film ud internationalt. I 1990'erne viste Lars von Trier vejen for sin generation, som lavede nogle fantastiske film. Det er et eksempel på, at selvtillid har en positiv effekt. Nu bliver vi kun bombarderet med negative historier."
Dansk film i en brydningstid
Der er mange udfordringer i dansk film, siger Jarek. Udfordringen i at få publikum til at se kunstnerisk ambitiøse film. Manglen på en ny stærk generation, der kan overtage fra Lone Scherfig, Susanne Bier, Per Fly m.fl., der nu primært arbejder i udlandet. Skævvridningen i forhold til køn og diversitet. Distributionsaftaler i forhold til biograf og streaming. Og en usikkerhed i forhold til, hvordan dansk film skal forny sig.
"Jeg oplever en brydningstid i dansk film i forhold til, hvad man plejer at lave, og hvad man skal lave i fremtiden. Jeg tror, man skal tage nogle nye briller på. Der er en tendens til at se tilbage på årtiet fra 1995 til 2005 som den gyldne tid, men vi er i en ny virkelighed med et mere fragmenteret biografmarked, og hvor streaming fylder meget mere. Jeg tror, vi skal prøve at se fremad og arbejde med, hvordan vi kan skabe en ny slags film frem for hele tiden at kigge bagud. Vi er i en fase, hvor vi prøver nye ting af, både i branchen og i Filminstituttet. Instruktører og forfattere kommer med nye ideer, og det er fedt. Jeg tror i høj grad på fremtiden, men vi har brug for ro i den her fase."