Det går godt for dansk dokumentarfilm. Danske dokumentarister har for nyligt vundet fornemme priser i Venedig, Sundance og Tribeca. CPH:DOX har udviklet sig til en af verdens førende dokumentarfestivaler og slog igen i år sin egen publikumsrekord. Film som "Den anden side" og "Venus – Let's Talk About Sex" sælger flot i biografen, og dokumentarselskaberne er generelt mere økonomisk stabile og langtidsholdbare. Men måske er de danske dokumentarister blevet lidt for dygtige, anfører direktør for Filmstøtte på Det Danske Filminstitut Claus Ladegaard i sin velkomsttale på Filminstituttets brancheseminar DOK2017 mandag den 8. maj.
"Med den succes, dansk dokumentarfilm har, er der altid en risiko for, at der indsniger sig en form for formeltænkning – at man gør det, man ved virkede. Vi er blevet gode til at fortælle historier, og vi gør det desværre også på en lidt bestemt måde," siger Ladegaard og efterspurgte udvikling af nye formater, "diversitet, det eksperimenterende og det kunstnerisk udfordrende".
Ønsket om øget risikovillighed er gensidigt, viser en interviewundersøgelse med 40 mennesker i branchen, som DFI's dokumentarafdeling har foretaget. Respondenterne udtrykker en oplevelse af, at Filminstituttet tænker for meget i publikum og formater, satser på de sikre kort og støtter de film, som markedet efterspørger. Og efterspørger plads til tvivl og usikkerhed. Som konsekvens inviterer Filminstituttet nu til at tænke ud af boksen med en invitation til tidlig idéudvikling.
Hacking af metoden med benspænd
Netop tvivl, usikkerhed og opgør med egne vaner har instruktørerne Max Kestner og Phie Ambo bevidst dyrket med deres filmprojekter "Slette omstændigheder" og "…Når du kigger væk", som de to instruktører hver især fortalte om på Dokdagen.
Phie Ambo beskriver sin tilgang til "…Når du kigger væk" – som man kan læse mere om i interviewet i forbindelse med verdenspremieren på CPH:DOX – som en hacking af sin egen metode og sin egen forestillingsverden. Filmen undersøger bevidstheden – en uhåndgribelig størrelse, som Ambo forsøgte at indfange ved at undgå at lade sin egen bevidsthed styre forløbet og i stedet lade tilfældighederne råde. Derfor satte hun tre bespænd op for sig selv: Hun måtte ikke selv opsøge kilder. Filmen skulle klippes kronologisk. Og hun måtte ikke stille spørgsmålstegn ved de medvirkendes verdenssyn. Netop de regler var en strategi for at bryde hendes vanlige arbejdsmetoder: At hun per instinkt opsøger en hovedkarakter, som hun følger i et stramt dramaturgisk forløb, at hun bytter rundt på kronologien, og at hun foretager en masse research, som hun forholder sig kritisk til.
"Jeg kunne dø af kedsomhed af at se, hvordan jeg selv havde lyst til at starte på samme måde en gang til. Jeg kunne nærmest se filmen, før jeg havde lavet første billede, og det er jo røvsygt. Så for mig var det en saltvandsindsprøjtning til at få jorden til at skælve under mine fødder igen. Jeg havde virkelig brug for at genopfinde den nerve," fortæller hun.
"Vi skulle nærmest slå hinanden over hænderne, hver gang vi havde lyst til at bytte rundt på nogle scener, fordi det ligger så instinktivt. Man må se sig selv som et dyr, der er begyndt at have nogle bestemte vaner. Hvordan 'omopdrager' man sig selv?"
Ikke lade sig kue af lysten til det formfuldendte
Det har Max Kestner også spurgt sig selv om. Han var færdig med optagelserne og på vej i klipperummet med "Slette omstændigheder", da han følte et behov for at genopfinde sig selv og derfor besluttede sig til at omdefinere projektet.
"På et eller andet tidspunkt efter x antal afslag og nye beskrivelser af projektet, hvor vi hele tiden prøvede at gøre det mere konventionelt, stærkt, homogent og forståeligt, var jeg og min producer Henrik Veileborg selv blevet trætte af den film, vi ikke havde lavet endnu. Vi havde brug for at få det beskrevet på en ny måde for at gøre det sjovt for os igen," fortæller han i sessionen "Opgør med dygtig".
Filmen handler om en pensioneret skolelærer, Steffen, der er i besiddelse af et gammelt skattekort fra en Grønlandsekspedition i 1907 og forsøger at opklare, hvad der skete på ekspeditionen. Det startede som en klassisk detektivhistorie, men har nu bevæget sig over i en abstraktion over tematikker som meningsløshed og "at det er svært at finde ting, hvis du ikke allerede ved, du leder efter dem". I en åben workshopproces med hele filmholdet arbejder han med at udfordre sit filmsprog i forhold til sine egne konventioner.
"Jeg føler, at der er to mekanismer, der hiver mig i en mere konventionel eller bevidstløs retning, end jeg havde lyst til. Det første er hele det lange træk, der ligger før filmen, hvor man møder institutioner og mennesker, som man skal beskrive sin film for for at søge penge. Jeg har følt, at det er blevet et stigende problem for mig at beskrive noget, jeg ikke har lavet endnu, fordi det er som om, jeg allerede ved, hvor filmen ender. I stedet for at filmen udfolder sig undervejs, jagter jeg noget, jeg har set for mig. Det er kedeligt," siger han.
Den anden mekanisme er trangen til at være dygtig under selve processen. Den spænder ben for eksperimenterne, og derfor har Max Kestner skrevet ind i sin nye beskrivelse, at det skal være "en fri film", der ikke "lader sig kue af lysten til at være formfuldendt".
"Jeg er lidt en regelrytter, og jeg tror meget på at lægge mig fast på nogle konventioner for, hvordan filmen skal bevæge sig og så holde fast. Jeg havde brug for at sige, at jeg gerne vil være fri for det krav denne gang. Det kan godt være, at det så ikke bliver en formfuldendt film, og det kan også godt være, at det bliver en dårligere film. Men det havde jeg brug for. Så derfor har jeg skrevet det ind som en vedtægt, der giver mig lov til det. Så hvis der bagefter er nogen, der siger, at den ikke er god, så kan jeg sige, at det skrev jeg også."
"…Når du kigger væk" har premiere til oktober.
"Slette omstændigheder" har forventet premiere til efteråret.
Se videooptagelser fra DOK2017 af Claus Ladegaards velkomsttale, DFIs afdelingschef for dokumentar Ane Mandrups præsentation af støtteinitiativet til tidlig idéudvikling samt DOXBIO's præsentation af deres nye distributions- og markedsføringsplatform, DOX ON DEMAND, der kommer til efteråret.