EU-støttekroner til dansk film og computerspil

De første resultater fra Creative Europe programmet er begyndt at rulle ind. Det var været med spænding, at både virksomheder og Creative Europe Desk Danmark har ventet på dem

Europa-Kommissionen i Bruxelles har netop offentliggjort de første resultater for det nye kulturprogram Creative Europe, der løber fra 2014-2020. Det er med dansk stolthed, at disse resultater er modtaget i Creative Europe Desk Danmark og ikke mindst i kultur og filmbranchen.

Dansk film, TV og computerspil har i de første ansøgningsrunder haft succes med at hente 20 mio. kroner hjem til udvikling. Under Slate har Danmark hele seks virksomheder med positivt støttetilsagn og således støtte til udvikling  – hvoraf de tre har opnået maksimalt støtte på EUR 200.000. Creative Europe er et støtteprogram for professionelle, hvorfor det også er de største spillere som Zentropa, Nimbus, Final Cut For Real, Meta Film, Loke Film og Danish Documentary, der skinner på listen over støttemodtagere. Men der er også plads til nyere, hvor fx BetaDwarf er støttet med EUR 150.000 til udvikling af computerspil.

Steffen Kabbelgaard, Direktør for BetaDwarf udtaler vigtigheden af EU-støttemidlerne ”Jamen støtten er fantastisk for os. Den sørger for, at vi med de indtjeninger vi gjorde med FORCED (computerspil fra 2013, red.) selv kan finansiere vores næste spil. Vi finder det langt mere effektivt at have 100% kontrol og derfor er investeringer langt nede i prioriteringerne.  Med denne støtte kan vi fokusere på spillet i stedet for kapital og med den erfaring vi har fra FORCED tror jeg, vi kan lave noget fantastisk”

Også på kulturdelen er der kommet EU-støtte til Danmark; et af projekterne er Blackboard Music Project, der er ledet af LMS Levende Musik i Skolen fra Aarhus og derudover har partnere fra seks andre europæiske lande heriblandt Norge, Belgien og Makedonien. Blackboard Music Project har fået tildelt EUR 200.000. Blackboard Music Project har som mål at øge kvaliteten og antallet af koncerter for børn og unge primært folkeskoleelever i de deltagende lande samt at forbedre mulighederne for udveksling af koncerter mellem de europæiske lande og regioner.