En auteur fra Østen

Chan-Wook Park er garant for underholdende rutsjebaneture og indsigtsfulde udforskninger af menneskesindets dunkle afkroge. I juni kan du opleve en unik retrospektiv-serie med sydkoreanerens mest funklende filmøjeblikke - tilsat det helt nye hovedværk ’Stoker’, der ikke kommer i dansk biografdistribution.

Sydkoreanske Chan-Wook Park excellerer i poetiske, mystiske og brutale film, der brænder sig fast på nethinden og rusker op i de følelser, vi normalt forbinder med sindets mørkeste afkroge. Mest kendt er han nok for den kultdyrkede ’Oldboy’, et gribende hævndrama og en nådesløs, helstøbt udstilling af sorg og irrationel udfrielse. At filmen for tiden genindspilles i Hollywood med Spike Lee i instruktørstolen, vidner om den fascinationskraft, Parks univers udgyder også internationalt.   

I juni byder Cinemateket på en række af Parks mest dirrende værker – heriblandt danmarkspremiere på ’I'm a Cyborg, But That’s OK’ fra 2006 og den prisvindende kortfilm ’Night Fishing’ (lavet på IPhone4!). Seriens helt store appelsin i turbanen er dog Parks nye og første Hollywood-produktion, den anmelderhyldede ’Stoker’ med Nicole Kidman og Mia Wasikowska i hovedrollerne.

Ætsende coming-of-age-drama
Klicheen om, at man som udenlandsk instruktør i Hollywood tvinges til at tilpasse sig mainstream-filmens rettesnore, sættes noget så eftertrykkeligt til vægs i 'Stoker', Parks første engelsksprogede produktion. Filmen har fået anmeldere og publikum til at dåne – hele vejen fra Empire Magazine til dette års CPH PIX – og da den af uransagelige årsager ikke kommer i dansk biografdistribution, er der gjort klar til et med spænding ventet filmmøde i Cinemateket i den kommende måned.  

’Stoker’ handler om den unge rigmandsdatter India (Mia Wasikowska), der mister sin elskede far i en bilulykke. Ud af det blå dukker hendes onkel (en herligt slibrig dandy i skikkelse af Matthew Goode), som hun aldrig har mødt, op og flytter ind sammen med India og hendes mentalt ustabile mor (Nicole Kidman). India opdager hun dog, at den mystiske, charmerende mand har skumle bagtanker, og herfra er der lagt op til et unheimlich coming-of-age-drama, hvor både Hitchcock, Freud og Dracula spøger i kulissen. En isnende smuk billedside lægger kun yderligere alen til attraktionsværdien i dette monumentale hovedværk i Parks filmografi.   

Danmarkspremiere og eksperimenterende IPhone-film
Serien byder også på danmarkspremiere på en af Parks mere vanvittige og syrede film, ’I am a Cyborg, But That’s OK’. Kvinden Young-goon indlægges på et hjem for psykisk syge i den tro, at hun er en cyborg, dvs. halvt menneske og halvt robot. Det hele udspiller sig i en speedet, humoristisk og endda hjertevarm (!) billedstorm, der virkelig demonstrerer Parks sans for visuelle slagnumre.   

Et andet af seriens trækplastre er 'Night Fishing', der hjemtog Guldbjørnen for Bedste Kortfilm på Berlin-festivalen 2011. Instrueret i samarbejde med brormand Chan-kyong leverer Park en fantasy-horror-historie om en fisketur, der løber af sporet. Og så er den udelukkende optaget med iPhone4! Ved de to visninger i Cinemateket ledsages den af ’Three Extremes’ (et samarbejde med blandt andre Takashi Miike), der - som titlen rigtig nok antyder - udforsker graderne af det ekstreme.

Herudover kan du selvfølgelig opleve føromtalte ’Oldboy’, ’Sympathy for Mr. Vengeance’ og dens efterfølger ‘Lady Vengeance’ (tilsammen kendt som Parks ’hævn-trilogi’), den originale og virtuose vampyrfilm ’Thirst’ og endelig gennembruddet fra 1997, ’Joint Security Area’. Kort sagt: det bliver en på alle måder sindsoprivende måned i selskab med en af Østens mest beundrede auteurs.