Film om film om film på CPH:DOX

META-FILMFEST. I samarbjede med CPH:DOX viser vi i Cinemateket 1.-11. november en række dokumentarer, der på hver sin måde handler om filmmediet. Se bl.a. Simon Starlings 'Black Drop' om filmens begyndelse (og dens endeligt), Wim Wenders 'Room 666', genre-eksperimentet 'The Last Time I Saw Macao' samt 'Side by Side', hvor mesterinstruktører reflekterer over digitaliseringens betydning for filmen. Og tag så din far med til årets familiefilm, Martin Widerbergs meta-dokumentar om sin far, Bo Widerberg: 'Everyone Is Older Than I am'.

Da CPH:DOX, Københavns internatioanle dokumentarfilmfestival, startede for 10 år siden, fyldte dokumentarfilmen ikke ret meget - hverken i biograferne, i den offentlige debat eller hos publikum. I dag har genren fornyet sig radikalt, og oplever en veritabel Golden Age. Hvorfor? Se en række af festivalens film om film og kom nærmere svaret.

Verdenspremiere på familiefilm om Bo Widerberg 

De dokumentarfilm, der ser virkeligheden igennem fiktionens og iscenesættelsens filtre, de såkaldte hybridfilm, har tegnet en af de seneste års absolut vigtigste filmiske tendener. Glemt alt om objektivitets-tilstræben, distanceret observation og søvndyssende fortællerstemmer! De nye dokumentarister er ikke bange for at bruge dramatiske virkemidler. De er kreative, kunstneriske og særdeles selv-refleksive. Kom til verdenspremiere på 'Everyone Is Older Than I am' - en familiefilm-i-en-film, som udforsker forholdet mellem far og søn gennem fire generationer. Filmen, der er nomineret til årets DOX:AWARD, er instrueret af Martin Widerberg - søn af den svenske mesterinstruktør Bo Widerberg ('Ravnekvarteret') – der, med udgangspunkt i en ufærdig film om sin farfar, forsøger at komme tættere på sin egen far og sine sønner.

Som hyldest til alle fædre giver CPH:DOX og Cinemateket dig mulighed for at tage din far GRATIS med til visningen af det rørende (selv)portræt torsdag d. 1/11 kl 19.15! Cinemteksmedlemmer kan, i tilfælde af, de ikke lige har deres far ved hånden, også tage en gratis ledsager med til denne visning. 

Bevidsthedsudvidende hybridfilm

Dokumentarfilmen anno 2012 tematiserer genrens komplekse forhold til dens "råmateriale"; til virkeligheden. Og det lyder måske umiddelbart som et støvet og udtrådt emne - men det er det ikke. Slet ikke! Debatten omkring grænsen mellem fakta og fiktion i dokumentarfilmen, mellem overlagt vildledelse og kreativ historie-fortælling, har aldrig været mere relevant end nu, hvor de såkaldte hybridfilm (dokumentarer, der gør brug af dramatisk virkemidler, rekonstruktioner, iscenesættelser osv.), for alvor sætter spørgsmålstegn ved dokumentarfilmens begrænsninger og udforsker alternative, visuelle udtryk.

Oplev én af de trendsættende, eksperimentelle dokumentarfilm, der for alvor blander (læs: mere eller mindre udvisker) grænserne mellem fakta og fiktion torsdag den 1. november kl. 19.00 i Cinemateket, når vi viser den eksotiske hybridfilm/storbysymfoni/essay-film/meta-noir 'The Last Time I Saw Macao', der selvom den på overfladen handler om to instruktører, som er på mission for at redde deres veninde fra den portugisiske eks-kolonis underverden, vil skuffe Doku-puritanere på udkig efter det 'virkelige', ufortolkede Macao - for det findes ikke i filmen (hvis overhovedet). Til gengæld vil 'Macao' – for alle andre - være en berigende, bevidsthedsudvidende dokumentarfilmoplevelse, der både rykker ved genrens grænser og traditionelle definitioner!

Film-tour de force med mesterinstruktører – og en kæk Keanu Reeves

Torsdag den 1. november kl. 21.30 viser vi 'Side By Side', der kan ses som en slags crash-kursus i, hvad den digitale revolution betyder for en films æstetik. Superstjernen Keanu Reeves er sjov og veloplagt som den omrejsende vært, der møder instruktør-eliten til en snak om noget de alle er dybt optagede af – og rivende uenige om. Lynch, von Trier, Scorsese, Nolan, Fincher, Lucas, Cameron, Boyle, Soderbergh m.fl. Alle har en mening om det digitale paradigme-skifte. Er filmen blevet bedre eller forringet af de nye muligheder? Som titlen antyder rejses forholdet imellem celluloid og digital ikke som et enten/eller, og selvom spørgsmålet får de største filmfolk helt op af stolen, bliver debatten aldrig indforstået - tværtimod. Man inviteres til at forstå den største filmhistoriske revolution siden talefilmen i 1920’erne i denne entusiastiske og dybt engagerede film.

'Side By Side' giver virkelig én lyst til at se endnu flere film, hvilket jo kun er godt, for så kan man passende vende tilbage til Cinemateket tirsdag den 6. november kl. 19.15, hvor vi viser Wim Wenders' klassiker 'Room 666' fra 1982. Hér bliver instruktører som Godard og Fassbinder nemlig sat til at give deres bud på, hvordan filmen vil se ud i fremtiden. Forudså Godard digitaliseringen eller andre filmiske tendenser? Hvor profetiske var de tidligere instruktører egentlig? De to film giver, set side om side (så at sige), et unikt indblik i, hvor filmen befinder sig i dag i forhold til fortidens visioner og idealer – og ikke mindst, hvor den er på vej hen.

Hvis du mener, dit filmhjerte kan holde til det, så slut din film-om-film-rejse af med kunstneren Simon Starlings værk 'Black Drop', der beskriver filmmediets begyndelse og endeligt (der heldigvis kun er hypotetisk) i Cinemateket lørdag den 10. november kl 19.00.

... og hold øje med de andre gode tilbud

CPH:DOX tilbyder filmelskerne to forskellige tilbudspakker med to film for 120 kr.! Læs mere her

Hvis du er interesseret i meta-dokumentarfilm og genrehybrider skal du også se:

’City World’, ’Tchoupitoulas’, ’Fried Fish, Chicken Soup and a Premiere Show’ og ‘Roland Hassel’.

Deltag desuden i seminarer omkring hybridfilmens fremtid og visuelle udtryk. Læs mere her og her.

Tid: 1.-11. november
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K.
Billetter: Online og på tlf.3374 3412 (Cinemateket), online (CPH:DOX)