Storbyens billedpoesi og paradokser – detektivhistorie fra Det Ny Kina

Månedens film i Cinemateket begejstrer anmelderne. En bevægende storbyblues om bristede familiebånd, fornægtelse, splittelse og kulturkløfter i et land i hæsblæsende udvikling. Vises 18.–28. november.

Den kinesiske søfartskaptajn Lin vender hjem fra havet til nyheden om, at hans søn er blevet skudt og dræbt efter at have taget et gidsel i et supermarked. Lin har ikke set sin søn i 15 år, men sætter alligevel jagten ind – en jagt på sandheden og på familiebånd i et miljø præget af fornægtelse, opbrud og splittelse.

Hvordan kom det så vidt? Var den unge mand en gemen tyv eller voldsmand? Var han ramt af ulykkelig kærlighed eller familiens svigt? 'Chongqing Blues'(2010), er moralsk engagerede, men også nysgerrig og undersøgende storbythriller. Se den i Cinemateket 18.-28. november.

Fra Kina til Cannes

Filmens instruktør Wang Xiaoshuai har tidligere vundet to Sølvbjørne i Berlin, Juryens Pris i Cannes og et dusin andre internationale udmærkelser. I hjemlandet har han måttet klippe film radikalt om for at få dem gennem censuren, ligesom han har lavet film under pseudonymet Wu Ming ('Uden Navn').

Filmen er en helt særlig ekspedition ind i Det Ny Kina: En antropologisk rejse ind i arbejderbyen Chongqings virvar af gyder, niveauforskelle og moderne elektroniske forbindelseslinjer, som Wang Xiaoshuai skildrer med stor detaljerigdom og autenticitet. Man forstår, hvor stor determination det kræver af en søfartskaptajn at navigere på en landjord i så rivende transformation. Husk at den første visning af Månedens Film er gratis for Cinematekets medlemmer

Anmelderne skriver:

”En tidløs traumatik mødes med storbyens billedpoesi og modernitetens paradokser, hvor ustandselig mobilkontakt ikke kan kompensere for det opløste familiefællesskab.” Søren Vinterberg, Politiken. ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

”Dybt emotionelle, men helt usentimentale »Chongqing Blues« … en stærk og bevægende beretning.” Ebbe Iversen, Berlingske Tidende. ★★★★★

”’Chongqing Blues’ er en på alle måder anbefalelsesværdig film, der vokser i erindringen og vækker ønske om snarligt gensyn.” Katrine Sommer Boysen, Jyllands Posten. ★★★★★

”en minimalistisk, stram og stærk fortælling...” Christian Monggaard, Information.