Videocracy hitter i Italien

Erik Gandinis dansk koproducerede dokumentarfilm "Videocracy" om Berlusconis medie- og magtcirkus placerede sig i filmens italienske premiereweekend på en 4. plads.

"Videocracy" havde international premiere på Venedigs filmfestival torsdag den 3. september, hvor der måtte arrangeres ekstraforestilling, fordi billetterne blev revet væk. Filmen åbnede dagen efter med 71 kopier i de italienske biografer, og efter weekenden var der solgt 36.000 billetter, der placerede den på en fjerdeplads på den italienske bio-liste.

"Videocracy" har vakt yderligere interesse, fordi Berlusconis tv-kanaler (Mediaset) og de statsdrevne kanaler på RAI har nægtet at vise en trailer for filmen.

Svenske Gandini, der er født i Italien, skildrer i "Videocracy", hvordan Berlusconis tv-magt korrumperer og opløser moralen i Italien. Filmen viser klip fra Barlusconis tv-shows gennem årene og følger tre nutidige personer.

Berlusconis gode ven Lele Mora er den vigtigste tv agent i Italien, Mussolini-fan og manden der finder og skaber fremtidens tv-stjerner. Fabrizio Corona, er en falden tv-stjerne, der styrer et netværk af paparazzi-fotografer og uden skrupler sælger kompromitterende fotos til bladene eller til ofrene selv, så de undgår skandale. Ricky er en ung mekaniker, der med sin særprægede kombination af kampsport, dans og sang håber at træde ud af anonymiteten og blive spottet til et tv-program. Alle har de solgt eller parate til at sælge deres sjæl for at få en bid af berømmelsens kage.

videocracy.2 
Fabrizio Corona

"Videocracy", der er produceret af svenske Atmo Film med danske Mikael Olsen som koproducer for Zentropa, er støttet af filmkonsulent Michael Haslund-Christensen ved Det Danske Filminstitut.

Se trailer

Filmen har modtaget flotte anmeldelse i Venedig på branchebladet Screens website

Læs mere i nedenstående artikler om Videocracys modtagelse i Italien:
Variety
Cineropa 
The Independent