Som branche kommer vi længst ved at dele viden

Q&A. Ane Mandrup glæder sig til at arbejde for gode udviklingsvilkår for den danske filmbranche i en digital distributionsfremtid. Det Danske Filminstituts nye udviklingschef for kort- og dokumentarfilm ser fiktionsgreb og iscenesættelse i dokumentar som en af tidens mest spændende tendenser, men kan også se en klassisk dokumentar som "Gimme Shelter" igen og igen.

Ane Mandrup Pedersen kommer fra et job i DR som producer og lanceringskonsulent på det internationale dokumentarfilmprojekt "Hvorfor Fattigdom". Hun har tidligere arbejdet med lancering i Have PR og som producer på en lang række dokumentarfilm og kortfilm af bl.a. Christoffer Guldbrandsen og Christina Rosendahl.

Den 15. november begynder Ane Mandrup som udviklingschef for kort- og dokumentarfilm i Det Danske Filminstitut, hvor hun får det overordnede ansvar for behandling af ansøgninger om udviklings- og produktionsstøtte og skal vurdere projekters finansiering og tekniske og juridiske forhold. Desuden vil hun arbejde med at stimulere udviklingen i branchen i forhold til bl.a. teknologi, organisation, finansiering, distribution samt nationalt og internationalt samarbejde.

FILMupdate har spurgt Ane Mandrup om hendes visioner for arbejdet med den danske dokumentarfilm.

Hvad glæder du dig mest til i dit nye job?

Ane Mandrup

Ane Mandrup Pedersen er uddannet cand. mag. i Fransk og Filmvidenskab. Hun har produceret dokumentarfilm og kortfilm, både som freelancer og fra 2005-2008 hos Tju-Bang Film. Hendes produktioner tæller bl.a. Christoffer Guldbrandsens "Præsidenten" og "Dagbog fra midten", Christina Rosendahls "Lysvågen" og "Too Young to Die" og Phie Ambos "Mechanical Love (line producer) og "Gambler" (producerassistent) og Pernille Rose Grønkjærs "The Monastery" (line producer). Hun har arbejdet med lancering i Have PR & Kommunikation og senest hos DR som producer og lanceringskonsulent på det internationale dokumentarfilmprojekt "Hvorfor fattigdom?". Derudover har Ane Mandrup arbejdet med formidling af dansk film og tv på Det Danske Generalkonsulat i New York og undervist i bl.a. Filmhistorie og -videnskab på Københavns- og Odense Universitet.

"Jeg er meget optaget af udviklingen inden for nye finansieringsformer og forretningsmodeller, og jeg glæder mig til at være med til at sikre den danske filmbranche gode udviklingsvilkår i en fremtid, hvor digitale distributionsplatforme får stigende betydning."

Hvad kan du tilføje med din baggrund?

"Jeg er internationalt orienteret og har i mange år arbejdet med kulturudveksling, blandt andet i Kulturafdelingen på Det Danske Generalkonsulat i New York. Inspiration udefra er vigtig, også selvom den ikke altid lader sig overføre direkte til en dansk virkelighed. Jeg tror på, at vi som branche kommer længst ved at dele viden og inspirere hinanden."

Hvilke tendenser ser du som de mest spændende i den danske dokumentarbranche lige nu?

"Personligt synes jeg, det er spændende, når dokumentarfilm gør brug af fiktionens genregreb. Når instruktører kombinerer deres forpligtelse på virkeligheden med iscenesættelse. Jeg tænker ikke kun på rekonstruktioner, der altid har været en del af dokumentarfilmen - og som årets DOX:AWARD-vinder 'The Act of Killing' fornyer på den mest radikale måde - men på film, der fra start til slut bevæger sig i feltet mellem dokumentar og fiktion."

Og den største udfordring?

Ud over en trængt økonomi har vi en udfordring med at nå et yngre og bredere publikum.

Hvor er det vigtigt at have fokus i forhold til internationale koproduktioner?

Udveksling er kernen i internationale koproduktioner: udveksling af visioner, faglighed, håndværk, metoder, økonomi, netværk osv. Udveksling er afgørende for kunstens udvikling – og dermed også for dokumentarfilmens.

Hvad glæder du dig mest til på IDFA?

En uge med dokumentarfilm fra morgen til aften.

Hvilken film er din personlige yndlingsdokumentar?

Som andre filmnørder har jeg ikke én yndlingsfilm, jeg har uendelig mange. Film jeg kan se igen og igen er bl.a. "Gimme Shelter"(Maysles brdr. og Charlotte Zwerin, 1970), "Nat og Tåge" (Alain Resnais, 1955), flere af Jørgen Leths film og "The Monastery" (Pernille Rose Grønkjær, 2006).

Tags: