Filmentusiaster i Aarhus fik tirsdag den 9. januar en biografoplevelse ud over det sædvanlige, da byens arthousebiograf Øst for Paradis fejrede åbningen af den nye Cinemateksfilial med en unik stumfilmskoncert.
Det danske erotiske melodrama 'Afgrunden' fra 1910 med Asta Nielsen blev vist til akkompagnement af livemusik af den verdenskendte blokfløjtevirtuos Michala Petri og slagtøjsspiller Mathias Friis-Hansen. Stumfilmskoncerten var den første i en række af filmvisninger og særarrangementer, som på tirsdage vil indtage Øst for Paradis som led i et samarbejde med Cinemateket, hvor filmarven levendegøres med attraktive biografoplevelser.
Hele landets filmarv
Åbningen af filialen i Aarhus ligger i forlængelse af det landsdækkende initiativ 'Cinemateket præsenterer'.
Cinemateket har som en af sine kerneopgaver at give borgere i hele landet adgang til både dansk og international filmhistorie og har derfor de seneste år samarbejdet med en række biografer uden for hovedstaden om udvidede biografoplevelser, hvor filmvisninger suppleres med alt fra perspektiverende foredrag og oplæg til stemningsfuld musik og tematisk afstemt mad og drikke – der giver lyst til at (gen)opleve filmene på det store lærred.
I 2017 var 15 biografer tilmeldt 'Cinemateket præsenterer', mens 21 har tilmeldt sig i år. En af de biografer er Scala i Gudhjem på Bornholm, hvor man i efteråret afholdt en minifestival med filmklassikere. Tanken var, at klassikerne ikke skulle stå alene, men udvides med blandt andet introduktioner og besøg. Og det gik over al forventning, fortæller festivalens lokale programkoordinator Michael Lambæk Nielsen.
"Vi havde regnet med omkring 20-25 spisende gæster til et af vores arrangementer, hvor vi viste Oscar-vinderen 'Babettes gæstebud' og efterfølgende inviterede publikum på middagen fra Karen Blixens fortælling med højtlæsning. Men arrangementet endte med at have dobbelt så mange deltagere og var udsolgt et par uger i forvejen," siger Michael Lambæk Nielsen, der mener, at særarrangementerne i Gudhjem og tilsvarende byer rundt omkring i Danmark er væsentlige i udbredelsen af kendskabet til filmkulturen.
"Det betyder noget at blive ved med at revitalisere filmarven, så der også er mulighed for at opleve den andre steder end i København og på andre måder. Jeg tror, at man i hovedstadsområdet er mere vant til at opleve noget ekstra i forbindelse med filmene. Der findes selvfølgelig tiltag forskellige steder i landet som filmklubber eller lignende, men muligheden for at se filmklassikere i forbindelse med nogle skævere arrangementer, tror jeg, at rigtig mange publikummer godt kan lide og ikke er så vant til at have mulighed for at komme i nærheden af."
Eventvisningernes styrke er, at de er med til at danne interessefællesskaber, mener Michael Lambæk Nielsen, der ser frem til dette års festival på Bornholm, som blandt andet vil byde på en visning af Astrid Henning-Jensens 'Barndommens gade' fra 1986 med oplæsning af Tove Ditlevsens digte.
"Der sker jo det, når man går i biografen og ser en film, at man møder andre folk. Det gør man ikke på samme måde, hvis man ser en film på for eksempel streamingtjenester, hvor oplevelsen ligesom lukker om sig selv. Ved særforestillingerne foregår der noget, som man er fælles om, og det tror jeg er en vigtig ting."
Kulturmøder og fællesskab
I Gothersgade i København har Cinemateket haft fortsat succes med satsning på eventvisninger. For andet år i træk er Cinematekets tilskuertal steget: 136.000 biografgængere fandt sidste år vej til biograferne, hvilket er en stigning på 17 procent sammenlignet med 2016. Omkring 50 procent af det publikum går til eventvisninger.
Sidste år bød eventvisningerne på alt fra en The Sound of Music-sing-along, der blev afholdt i foråret ad fire omgange for i alt 600 publikummer med apfelstrudel og kaffe i pauserne, til det nye fredagsbarkoncept 'Fri Fredag!', der blandt andet i april havde 750 gæster til visning af 'Gorillaz: Demon Days – Live at the Manchester Opera House'.
Arabian Nights-festivalen i august og september blev besøgt af 3.200 gæster, hvilket var 16 procent flere end året før. Foruden 16 spillefilm og kvindelige instruktørbesøg fra Libanon og Palæstina bød festivalen på foredrag om satire, revolutionsromantik, åndelighed, poesi og samfundsforhold fra Saudi Arabien til Marokko.
Netværk af Akademikere, Studerende og Interesserede i Mellemøsten (NASIM) har været med til at skabe og konceptudvikle den nu tre år gamle festival fra første færd. Johanne Sparre Rickers fra NASIM fortæller:
"Arabian Nights giver publikum et alsidigt og anderledes indblik i Mellemøsten og Nordafrika. Dels gennem filmene, men også via de mange fantastiske ekstraelementer, der ledsager filmfremvisningerne, såsom mad, musik, kunst, debatter og meget mere. Det er en helhedsoplevelse. For NASIM er festivalen en god mulighed for at styrke sit eksisterende netværk samt at knytte nye bånd til de mange dygtige organisationer og ildsjæle, der har været med inde over."