Berigende dansk-franske animationsforbindelser

ANIMATION. Franskmændene er kunstnerisk ambitiøse og støtter animationsfilm massivt. Danske animatorer er gode historiefortællere og håndværkere. I anledning af den nye koproduktionsaftale mellem Frankrig og Danmark har vi talt med producerne Marie Bro og Charlotte de la Gournerie samt leder af The Animation Workshop Morten Thorning om, hvad de to landes animationsbrancher får ud af at samarbejde.

I sidste måned indgik Danmark og Frankrig en ny og mere fleksibel koproduktionsaftale, der skal fremme samarbejdet mellem de to lande ved blandt andet at lempe reglerne for at opnå koproduktionsstatus. Specielt den danske animationsbranche nyder store fordele ved at koproducere med franskmændene, der er Europas førende land inden for animationsproduktion og -kultur.

En anden konkret begivenhed med fransk fokus netop nu er Viborg Animationsfestival, der fra 24. til 30. september har Frankrig som tema med film, oplevelser, udstillinger og professionelle fora på programmet.

"Frankrig er et af de lande, hvor folk rent faktisk går i biografen og ser animationsfilm for voksne, og der er penge i at producere animationsfilm," fortæller den franskfødte producer Charlotte de la Gournerie, der siden 2015 har været medejer af produktionsselskabet Sun Creature Studio i København.

De la Gournerie flyttede til Danmark i 2014 efter at have deltaget i en masterclass, som The Animation Workshop i Viborg arrangerede sammen med tre andre europæiske animationsskoler i Frankrig, Tyskland og Ungarn. Fordi der ikke er en specifik animationsproduceruddannelse i Danmark, så hun et potentiale i at hjælpe instruktørtalenter med at skubbe deres projekter frem. Hun fortsatte samarbejdet med en gruppe medstuderende fra Viborg i selskabet Sun Creature Studio i København, som i dag producerer flere animationsfilm med franske samarbejdspartnere.

"Budgetterne for animation er for høje til, at man kan producere alene i Danmark. Frankrig er en god partner, fordi det er et stort land med mange nationale og regionale finansieringskilder, og der bliver uddannet mange animatorer med et højt håndværksmæssigt niveau," siger hun.

"Men franskmændene kan også lære noget af danskerne. Jeg har boet her i fem år, og jeg sætter personligt virkelig pris på arbejdsmiljøet. Danskerne har et fladere hierarki, ligestilling mellem mænd og kvinder, og de prioriterer også andre ting i livet end arbejde, hvilket bidrager til et sundere og mindre stresset miljø."

Franskmændene tænker europæisk

Producer Marie Bro, der ejer produktionsselskabet Dansk Tegnefilm, har haft franske koproducenter med på fire af sine film. Hun mener også, at franskmændene kan lære af danskernes arbejdsgang. 

"Vi er meget mere organiserede, så vi kan producere billigere. Den største udfordring ved at producere med Frankrig er, at mine budgetter nogle gange stiger ligeså meget, som det beløb, jeg henter. Men så kan jeg forhåbentlig lave en flottere film," siger hun.

"Og de har mange penge, og de kan lide mine film. Så de står faktisk nogle gange i kø. Måske fordi jeg producerer 2D-film, som også er meget udbredt i Frankrig."

Franskmændene er mere ambitiøse end danskerne i forhold til at producere mere kunstneriske animationsfilm, siger hun. Hvilket betyder, at hun har fået støtte til arthousefilm, som hun har svært ved at få igennem herhjemme. 

"Frankrig støtter i langt højere grad arthousefilm. De tonser kortfilm ud i lange baner, og det kan vi stort set ikke få igennem herhjemme. Men de har også mange flere penge end vi har, og animation er en prioritet, så de har råd til både det ene og andet."

Og franskmændene er generøse med deres penge til EU-lande.

"Det gode ved Frankrig er, at de tænker mere i EU-baner, end vi gør. De tænker europæisk, hvor vi tænker mere nationalt. Det betyder, at vi nogle gange har haft lettere ved at få støtte til film, end vi har kunnet i Danmark. De tænker heller ikke så kommercielt. I Danmark ser vi meget på, hvor mange billetter, en film kan sælge. I Frankrig er der flere penge, så de kan i langt højere grad tillade sig at tænke i film, de elsker, og som er smukke og kunstneriske interessante."

Franskmændene har højere til loftet

The Animation Workshop i Viborg har siden 1992 haft et tæt samarbejde med den parisiske animationsskole Gobelins, som ifølge skolens leder Morten Thorning har været en stor inspiration både fagligt og institutionelt. Skolen har også et samarbejde med den franske skole La Poudrière i Valence, som også er givtig at udveksle erfaringer med, fordi byen har samme størrelse som Viborg og satser ligeså stærkt på animation, som trods alt er et snævert medieerhverv for en mindre by.

Ligesom Marie Bro fremhæver Morten Thorning franskmændenes store satsning på animation og branchens kunstnerisk høje ambitioner.

"Frankrig gør meget ud af animation som kunstart. Det er en evig eksplosion af inspirerende eksperimenter, der især foregår i de mange kortfilmproduktioner. I Frankrig er det ikke alene muligt at få finansieret en kortfilm, det er også muligt at få den vist på tv," siger han. 

Morten Harpøth Thorning

Han fortæller, at satsningen på animation bunder i landets enorme tegneserietradition, der også søger det nye og anderledes. "Og den gryde, som tegneserierne og kortfilmene skaber, gør, at deres mainstreamproduktioner, de store spillefilm og tv-serier, også konstant er i bevægelse," siger han.

"Frankrig tager kunsten meget alvorligt. Det har jeg stor respekt for. Nogle gange bliver det for seriøst for os danskere, der godt kan lide det lidt platte. Men jeg synes godt, at vi kunne lade os inspirere af franskmændenes kulturelt dannende kunstneriske dimension. Der er højere til loftet."

Gode historiefortællere

Fordi franskmændene også er "supereuropæere", der tænker internationalt, gør Thorning sit til at opfordre alle danske animationsvirksomheder til at arbejde sammen med franskmændene. En bevægelse, der allerede er i gang. Og danske animatorer har også i høj grad noget at byde franskmændene, mener han.

"Specielt i forhold til vores størrelse har Danmark en meget stærk animationsindustri. Når man arbejder sammen med en dansk virksomhed, får man virkelig production value. Danskerne er også til at stole på. Vi leverer det, vi lover. Og så har vi cirka samme mindset som franskmændene."

Også Charlotte de la Gournerie fremhæver danskernes håndværksmæssige kvaliteter.

"Vores styrke i Skandinavien er vores gode studier inden for design, ledelse, innovation og koncept, der skaber et bredere samarbejde på specifikke dele af en filmproduktion. Og så er vi virkelig stærke i historiefortælling, manuskriptskrivning og storyboarding. I samarbejdet med et større land som Frankrig kan vi opnå virkelig gode resultater."