I Kulturvaneundersøgelsen belyser Danmarks Statistik vores forbrug af kultur- og fritidsaktiviteter i bred forstand – fra motion og sport til koncerter, kunst, film og computerspil.
De dele af undersøgelse, der rummer befolkningens film- og serievaner, er lavet i samarbejde med Filminstituttet. Vi bringer her en række pointer, der blandt andet ser på forbruget fordelt på alder og køn.
Fordeling af film og serier
To tredjedele af befolkningen ser film mindst en gang om ugen. Det samme gør sig gældende for vores forbrug af serier. Undersøgelsen viser også, at der findes flere storforbrugere af serier end af film. 41 % angiver, at de ser serier mindst tre gange om ugen, mens 30 % ser film tre gange om ugen eller mere.
Frekvens af film og serier
Forskel på kønnene
Ser man nærmere på forbruget fordelt på køn, fremgår det, at kvinder har et større forbrug af serier end mænd, mens mænd oftere end kvinder ser film.
Frekvens af serier og film fordelt på køn
Alder og forbrug
Befolkningens forbrug af film ændrer sig ikke meget over alder. Når man passerer de 55 år, er der dog flere, der ikke ser film hver uge. Andelen, der ser tre eller flere film om ugen, oplever et dyk blandt de 25-44-årige. Undersøgelsen giver ingen bud på, hvorfor der er et fald i denne gruppe, men en del af svaret kan findes i det forhold, at mange har små børn i den periode, hvilket begrænser tiden til at se fim.
For serier gælder det, at jo yngre man er, desto oftere ser man serier. Halvdelene af de 16-24-årige ser serier hver dag. Det tal falder til 20 %, når man fylder 45 år.
Frekvens fordelt på alder for film
Frekvens fordelt på alder for serier
I biografen
Det samme mønster gør sig gældende, når man ser på, hvor tit folk går i biografen. Igen er det de unge, der er mest aktive. Der er dog et dyk blandt de 35-44-årige. For de 16-34-årige gælder det, at ca. 30 % har været i biografen inden for de seneste tre måneder. Heraf har halvdelen været i biografen flere gange.