I 2018 opnåede Feras Fayyad en Oscarnominering for 'De sidste mænd i Aleppo', en film om nødhjælpsorganisationen De Hvide Hjelme i den belejrede syriske by Aleppo.
Snart vil det vise sig, om opfølgeren 'The Cave' også kommer igennem nåleøjet til verdens mest prestigefyldte filmfest. Filmen er på Oscarakademiets liste over de femten forhåndsudtagede dokumentarfilm, der mandag den 13. januar har mulighed for at blive valgt som en af de fem nominerede i kategorien.
Men allerede fra torsdag den 9. januar kan publikum herhjemme se den prisvindende dokumentarfilm i de danske biografer. 'The Cave' følger den hektiske hverdag i et underjordisk hospital i Ghouta, Syrien, hvor den kun 29-årige læge Amani Ballour dagligt redder liv.
Feras Fayyads hold har fulgt hende mellem 2016 og 2018 og dokumenteret dagligdagen på hospitalet – fra det forfærdende til det hverdagsagtige – for at give os et komplet indblik i menneskerne, der er fanget i krigen.
Filmen havde verdenspremiere på Toronto Filmfestival, hvor den vandt en publikumpris. Den er siden hædret blandt andet ved den amerikanske dokumentarfilmfest Cinema Eye Honors med priser til henholdsvis Amani Ballour for hendes medvirken og de danske producere Kirstine Barfod og Sigrid Dyekjær.
Senest er Feras Fayyad nomineret i kategorien for bedste dokumentarinstruktør af den amerikanske instruktørsammenslutning, Directors Guild of America (DGA), der afholder deres årlige prisuddeling i Los Angeles den 25. januar.
'The Cave' er produceret for Danish Documentary med støtte fra blandt andet Filminstituttet, TV 2 Danmark, National Geographic og IMS International Media Support.
Læs interview
Det danske producer-makkerpar Kirstine Barfod og Sigrid Dyekjær blev involveret i filmen i 2017.
Barfod siger om baggrunden for 'The Cave' i vores engelsksprogede interview:
"Det var en historie om en kvindelig karakter, der kæmper mod stereotyper, og som aktivt handler for at ændre sine omgivelser. Dr. Armani inspirerede de andre kvinder til at komme og arbejde med hende på det underjordiske hospital. Det var en historie, som vi og vores selskab virkelig kunne relatere os til."