14 Oscar-nomineringer til MEDIA-støttede film

OSCARS. Syv MEDIA-støttede film er gået videre til Oscar-uddelingen med tilsammen 14 nomineringer. Vinderne bliver annonceret den 25. april under den 93. Oscar-ceremoni.

Igen i år er EU-støttede film med i kampen om den eftertragtede Oscar-statuette.

Helt præcist har syv film, der er støttet af Creative Europe MEDIA-programmet, høstet fjorten nomineringer i flere kategorier.

“The Father” af Florian Zeller er den mest nominerede film, der konkurrerer i i alt 6 kategorier, inklusive Bedste Film, Bedste Skuespiller og Bedste Manuskript.

“Another Round” ("Druk") af Thomas Vinterberg og “Quo Vadis, Aida?” af Jasmila Žbanić er begge nomineret til Bedste Internationale Spillefilm. Thomas Vinterberg er tilmed nomineret til Bedste Instruktør.

To andre titler kom ind i kategorien Bedste Animerede Spillefilm: "Wolfwalkers" af Tomm Moore & Ross Stewart og "A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon" af Will Becher og Richard Phelan.

Endelig er "The Mole Agent" af Maite Alberdi nomineret til Bedste Dokumentarfilm og 'Pinocchio' af Matteo Garrone til Bedste Kostume og Makeup & Hår.

I alt modtog disse syv film over 1,9 mio. € i MEDIA-støtte til deres udvikling og den internationale distribution.

De seneste år har flere MEDIA-støttede film bragt Oscars hjem, heriblandt "Call Me by Your Name", "Amour", "La Grande Bellezza", "Son of Saul", "Slumdog Millionaire" og i 2019 "The Favourite".

© Oscar Akademiets Twitter-profil, @TheAcademy.