Danske indie-spil udfordrer med nye fortælleformer

SPIL. De placerer dig i magtpositioner, etiske dilemmaer eller midt i andres liv for at udfolde deres fortællinger. Nye danske indie-spil er i fuld gang med at undersøge anderledes metoder til at fortælle indlevende om så svære emner som sorgbearbejdelse, krisehåndtering og totalitarisme.

'Indie-spil' betegner computerspil udviklet af mindre og uafhængige selskaber, ofte med en høj grad af kunstnerisk og innovativ frihed. Blandt danske indie-spil ser vi i disse dage en række interessante afsøgninger af fortælleformer, hvor brugerne aktiveres på både moralske, filosofiske og psykologiske niveauer.

Det foregår i spil, der kræver, at man tænker sig grundigt om – ofte med den konsekvens, at man involveres følelsesmæssigt i begivenhederne. Og det sker i dramatiske fortællestrukturer og med ofte overrumplende fortællegreb i de mystiske, magiske eller futuristiske verdener.

"Mange indie-spil kan på overfladen godt narre én til at tro, at de indeholder overfladiske fortællinger. Det skyldes ikke mindst, at de ofte bruger et formsprog fra spillets tidligere tider med pixel-art og enkle tegninger og animation. Men det er oftest her, man finder de dybeste fortællinger, fordi skaberne er uafhængige til at fortælle lige præcis dét, der ligger dem mest på sinde," siger Simon Løvind, der er redaktør for Spil & Digitale Medier på Filminstituttet.

Fremtidspsykiaterens dilemmaer

Spillene kendetegnes ved at fortælle historier, hvor ens valg har vidtrækkende konsekvenser for handlingen. 'Mind Scanners' fra selskabet The Outer Zone er det klareste eksempel på, at ens valg kan føre i mange retninger.

"Det er en surrealistisk afspejling af psykiatriens historie, som forsøger at reflektere over de etiske dilemmaer, som opstår i psykiatrien," fortæller spillets instruktør, Malte Burup.

Grafikken i 'Mind Scanners' er lavopløselig, og musikken lyder som synthmusik fra en sci-fi-serie i 80'erne. Det appellerer til en nostalgi, men spillet forholder sig til en nutidig kamp om sandheden. Foto: Framegrab

Her er spilleren psykiater i en dystopisk verden, hvor magthaverne forsøger at neutralisere modstanderne med psykiatriske hjælpemidler. Men de skal bruges med forsigtighed, ellers udslettes patienternes livsgnist. Dét vil tilfredsstille regimet, men bringe spilleren i unåde hos modstandsbevægelsen Moonrise.

"Da spil er et interaktivt medie, får spilleren automatisk en magtposition. Vores hensigt er at få spilleren til at reflektere over de problematikker, der følger med en sådan magtposition," forklarer Malte Burup.

På Filminstituttet er det præcis dét, man søger.

"Spilordningen vil gerne fremme de spil, hvor udviklerne tydeligt har noget på hjerte, og hvor spillerne kan relatere til deres eget følelsesliv og deres egen virkelighed. Spil er jo en helt naturlig fortælleform for de yngre generationer, der er vokset op med det som centralt medie i deres hverdag. Indie-spillene er en interessant vej til at forstå verden og til at udvide ens horisont," siger redaktør Simon Løvind.

Dine valg i 'Mind Scanners' kan i yderste konsekvens gøre dig til en nådesløs håndlanger for magthaverne og berøve patienterne enhver form for oprørstrang – eller omvendt indlemme dig i modstandsbevægelsen. Foto: Framegrab

Den sociale interaktion gamificeret

Spilstudiet ThroughLine Games' kommende RPG/adventure-spil, der endnu ikke har fået en titel, henter også inspiration i psykologien. Her fødes man ind i en større verden, der er inddelt i stammer med forskellige væsener. En verden, hvis eksistens trues af et stort monster.

"Vores primære fokus er social interaktion, fordi det handler om at få overtalt disse forskellige befolkningsgrupper med hver deres kulturer, idealer og trossystemer til at samarbejde," siger instruktør Alfred Nguyen.

Således drejer spillet – der dog også har masser af action – sig i høj grad om dialogerne, hvor der er flere valgmuligheder end de gængse to-tre stykker.

"Vi eksperimenterer med, hvordan vi kan gamificere social interaktion, det vil sige valgmulighederne under dialogerne. Det, vi forsøger at gøre op med, er at man ofte i adventure-spil oplever at have valgmuligheder under dialogen, men uanset de bedste intentioner eller refleksioner over dét, der bliver sagt, så har man meget lidt kontrol over udfaldet," siger Nguyen.

Et spil er et eminent medie til at repræsentere dilemmaer – ikke mindst når de centrale valg overlades til spilleren, som derefter må leve med konsekvenserne i spillets verden.

- Simon Løvind, spilredaktør på Filminstituttet

I ThrougLines spil bliver du derimod gjort bekendt med et sæt spilleregler og med, at du kan forvente et vist positivt udfald, hvis du gør det godt inden for disse regler.

"Et spil er et eminent medie til at repræsentere dilemmaer – ikke mindst når de centrale valg overlades til spilleren, som derefter må leve med konsekvenserne i spillets verden. Spilleren er delagtiggjort, og det påvirker indlevelsen," som redaktør Simon Løvind pointerer.

Begravelsessang og frossent lig

I den anden ende af den narrative skala finder man 'Welcome to Elk' fra Triple Topping Games. Her er en klar, ufravigelig historie uden nævneværdige afstikkere og historievalg. Jo, du kan vælge ikke at medlidenhedsdræbe en syg kanin. Men så er det også det.

I 'Welcome to Elk' er der ingen 'fail state' – altså hvor du dør, eller spillet slutter før tid. I stedet må du se dig uimodsigeligt involveret i begravelser og sorgbearbejdelse på øen. Undervejs komponerer og synger du endda en begravelsessang. Foto: Framegrab

Den pink-hårede, karseklippede Frigg ankommer til den utroligt ølglade ø Elk, hvor hun skal i praktik som tømrer. Det kniber det dog gevaldigt med, fordi der hele tiden kommer dødsfald og gravøl i vejen.

Selvom det er voldsomme begivenheder, der skildres, er der alligevel en menneskelig varme nedenunder. Det skyldes ikke mindst, at de enkelte scener i 'Welcome to Elk' er baseret på rigtige historier. Det virker højst overraskende, når folkene bag historierne toner frem i små videoklip, hvor de genfortæller, hvordan den scene, man lige har spillet, faktisk fandt sted.

Dermed kommer 'Welcome to Elk' i sidste ende til at handle om empati og respekt for andres liv.

"I møderne på Elk har det været interessant, at det mest forfærdelige kan ske. Men at livet jo også er smukt og skal fortsætte og skal have lov at være der," siger instruktør og medforfatter på spillet Astrid Refstrup.

"Vi mennesker må forstå, at døden er noget, der altid sker, og at det også er noget, du kan opleve. Så man har en empati – dét var vigtigt for os som skabere af spillet," fortæller hun.

"Det er en spændende tendens at følge," siger redaktør Simon Løvind, "hvordan nye generationer af spiludviklere skaber oplevelser, der har rod i deres egen erfaringshorisont og syn på samtiden. I indie-spillene er der et frirum for dem til at udnytte spillerens aktive rolle og spillets interaktive natur til at iscenesætte en mangefacetteret virkelighed og udfolde fortællingerne."

'Welcome to Elk' er morbidt på en sorgløs måde – som en videospilkrydsning mellem David Lynch, Jim Jarmusch, Wes Anderson, Sergio Leone og Cirkeline. Og i øvrigt med klare referencer til både Lynch i drømmesekvenserne og Christopher Nolan i de parallelle narrativer og i navnet på øens lokale bryggeri, Nolan. Foto: Framegrab

Spilordningen

Filminstituttets Spilordning støtter danske spil for at skabe bedre betingelser for realiseringen og udbredelsen af originale danske spilprojekter. Ordningen ønsker dermed at bidrage til kvaliteten og mangfoldigheden i udbuddet.

Spilordningen kan støtte udvikling, produktion og lancering af spil samt initiativer, der fremmer faglig udvikling i spilbranchen.

'Mind Scanners' kan købes og spilles på Nintendo Switch samt på Mac og Windows.
Læs mere: www.braveatnight.co.uk/mindscanners

'Welcome to Elk' kan købes og spilles på Xbox, Sony Stadia samt på Mac og Windows.
Læs mere: www.welcometoelk.com