Danske film med kurs mod Cannes

CANNES. Ali Abbasis 'Holy Spider' er udtaget til hovedkonkurrencen, mens Hlynur Pálmasons 'Vanskabte land' skal dyste i Un Certain Regard. Få overblik over danske film samt koproduktioner med dansk deltagelse på den prominente filmbegivenhed 17.-28. maj.

Artikel publiceret den 14. april, opdateret den 24. april med koproduktioner og den 4. maj med Cinéfondation.

Torsdag den 14. april løftede Cannes Festivalen sløret for hovedparten af årets program, og siden er flere projekter blevet udmeldt. Vi supplerer løbende med informationer om den danske deltagelse, i takt med at festivalen annoncerer flere film til årets store filmbegivenhed.

To spillefilm er udtaget til det officielle program, nemlig Ali Abbasis 'Holy Spider', der skal dyste i hovedkonkurrencen, og Hlynur Pálmasons 'Vanskabte land', som er valgt til konkurrencen Un Certain Regard med fokus på særligt originale stemmer og udtryk. Også som en del af det officielle program er '100% flået kærlighed' af Malthe Saxer, udtaget til konkurrencen for filmskolefilm, Cinéfondation.

Danske kræfter er desuden repræsenteret i produktionssamarbejdet bag flere spillefilm.

Cannes Festivalen afholdes fra 17. til 28. maj. Se mere på festivalens hjemmeside.

Læs mere om filmene nedenfor.

Holy Spider i hovedkonkurrencen

'Holy Spider' er efterfølger til Ali Abbasis svensk-danske 'Grænse', der i 2018 vandt hovedprisen i Cannes Festivalens Un Certain Regard.

Iransk-fødte Ali Abbasi, der dimitterede fra Den Danske Filmskole i 2011, havde sin spillefilmdebut med den danskproducerede gyser 'Shelley', der var udtaget til Berlinalen. Han har skrevet manuskript til 'Holy Spider' sammen med Afshin Kamran Bahrami.

Producer er Jacob Jarek for Profile Pictures i samproduktion med tyske One Two Films ved Sol Bondy. 'Holy Spider' er støttet af Det Danske Filminstitut. Camera Film, der står for den danske distribution, har endnu ikke fastsat en premeredato.

Vanskabte land i Un Certain Regard 

'Vanskabte land' af Hlynur Pálmason. Foto: Hlynur Pálmason

'Vanskabte land' er islandskfødte Hlynur Pálmasons tredje spillefilm. Pálmason er uddannet fra Den Danske Filmskole i 2013 og debuterede i 2017 med den anmelderroste 'Vinterbrødre'.

Filmen er produceret af Snowglobe ved Katrin Pors, Eva Jakobsen og Mikkel Jersin i samarbejde med Join Motion Pictures ved Anton Máni Svansson og med støtte fra Det Danske Filminstitut. Dansk biografpremiere er den 1. december via Scanbox Entertainment.

100% flået kærlighed i Cinéfondation

'100% flået kærlighed' af Malthe Saxer. Foto: Den Danske Filmskole

Malthe Saxers afgangsfilm fra 2021 fortsætter årgangens succes på Cannes Festivalen. Ved sidste års Cinéfondation deltog nemlig 'Frie mænd' fra samme fiktions-afgangshold.

'100 % flået kærlighed' er et anti-romantisk, humoristisk drama om parforhold anno 2021. Kvinden og Manden er taget til Verdens Ende for at dyrke deres nærmest ulækre forelskelse. Men pludselig en dag forsvinder alle Kvindens følelser for Manden som et lyn fra en klar himmel. Og hvad gør man så? Kæmper man? Giver man op?

Anna Juul har skrevet manus til filmen, der er produceret af Anne Falkesgaard Hansen og Sophie D'Souza. Jakob Natorp har fotograferet, Martin Anthon Sørensen klippet og Valdemar Blaakilde Fink lavet lyd. Filmens production designer er Alberte Hummelshøj.

Koproduktion Triangle of Sadness i hovedkonkurrencen

'Triangle of Sadness' af Ruben Östlund. Foto: Fredrik Wenzel

Danske Per Damgaard Hansen indgår i producentsamarbejdet bag Ruben Östlunds svenske 'Triangle of Sadness', som han har koproduceret for Coproduction Office.

Blandt skuespillerne optræder Vicki Berlin og Zlatko Burić som henholdsvis stewardesse og russisk storkapitalist. Filmens danske hold består desuden af blandt andet klipper Jacob Schulsinger, VFX supervisor Peter Hjorth og music supervisor Mikkel Maltha.

'Triangle of Sadness' er produceret af svenske Plattform Produktion. Dansk biografpremiere er 1. september via SF Studios.

Koproduktion Boy from Heaven i hovedkonkurrencen

'Boy from Heaven' af Tarik Saleh. Foto: Atmo Rights

Monica Hellström og Signe Byrge Sørensen fra Final Cut for Real er danske koproducere på den svenske spillefilm 'Boy from Heaven', der er instrueret af Tarik Saleh.

Det danske hold tæller blandt andet også skuespiller Hassan El Sayed, klipper Theis Schmidt, klippekonsulent Janus Billeskov Jansen, VFX supervisor Peter Hjorth og VFX producer Mikael Windelin.

'Boy from Heaven' har svenske Atmo Rights som hovedproducent.

Koproduktion The Woodcutter Story i Critics' Week

'The Woodcutter Story' af Mikko Myllylahti. Foto: Tero Ahonen

Den finske spillefilm 'The Woodcutter Story' af Mikko Myllylahti er koproduceret af danske Peter Hyldahl for Beofilm. De danske kræfter består desuden af lyddesigner og music supervisor Peter Albrechtsen, komponist Jonas Struck, koret Theatre of Voices, colorist Edoardo Rebecchi og postproduktion ved Beo Post.

Filmen, der er Mikko Myllylahtis debutspillefilm, er produceret af finske Aamu Film Company.

Koproduktion The Blue Caftan i Un Certain Regard

'The Blue Caftan' af Maryam Touzani. Foto: Ali n’ Productions

De danske koproducenter bag den marokkanske 'The Blue Caftan' er Mikkel Jersin, Eva Jakobsen og Katrin Pors fra Snowglobe. Filmen er Maryam Touzanis anden spillefilm.

Det danske aftryk udgøres desuden af blandt andet lyddesigner Carlos Garcia, komponist Kristian Eidnes Andersen og med lyd udført i Snowglobes studier. 

'The Blue Caftan' er produceret af marokkanske Ali n’ Productions. Den danske distribution varetages af Camera Film.

Flere projekter med dansk engagement

David Adlers 'Nattens ende' er udtaget til Veer Future Award Competition, en konkurrence under festivalens markedsplatform der kårer årets bedste interaktive projekt. VR-filmen, der har manus af Hans Frederik Jacobsen og er produceret af Mikkel Skov for Makropol, vandt sidste år prisen for bedste VR-fortælling på Venedig Filmfestivalen og prisen for bedste debutfilm på CPH PIX.

Endelig er den fransk-grønlandske koproduktion 'Polaris' af Ainara Vera udvalgt til festivalens sideprogram ACID, der har fokus på at sikre biografdistribution til kunstneriske film. Dokumentarfilmen er produceret gennem den officielle koproduktionsaftale indgået mellem Danmark og Frankrig. Dansk-grønlandske Emile Hertling Péronard har koproduceret filmen for Ánorâk Film.