I 2023 får Filminstituttet en ny digital støtteportal, som skal gøre det enklere at søge om støtte og lette sagsgangene på de enkelte projekter. Med overgangen fra manuel til digital sagsbehandling, vil al skriftlig kommunikation mellem ansøger og Filminstituttet være samlet ét sted og tilgængeligt for ansøger igennem hele projektets levetid.
Den nye støtteportal udrulles løbende. Den er allerede taget i brug på Public Service Puljen, og fra februar vil det være ansøgninger på spillefilmområdet, der overgår til digital sagsbehandling. En undtagelse heraf er minor koproduktionsstøtter, der vil gælde fra anden ansøgningsrunde den 9. maj. I maj følger kort- og dokumentarfilm, og efter sommerferien de resterende ordninger. Når alle støtteordninger er implementeret, vil al korrespondance vedrørende ansøgning og tildeling af støtte foregå via den nye platform.
Igangværende støtter vil ikke blive påvirket. De vil blive færdigbehandlet i de systemer og efter de procedurer, de er oprettet i. Så indtil den digitale støtteportal er fuldt implementeret, vil der være en overgangsperiode, hvor den gamle og den nye praksis vil fungere side om side.
Den nye støtteportal vil være tilgængelig der, hvor man normalt søger om støtte på Filminstituttets hjemmeside.
Ansøgning med NemID Medarbejdercertifikat
Ansøgere der planlægger at søge om spillefilmstøtte fra 6. februar eller derefter, skal bruge NemID Medarbejdercertifikat. Kun hvis man søger som privat person, kan det personlige MitID/NemID benyttes.