Weekenden i biografen uge 31

BILLETSALG. Årets dobbeltbooking, 'Barbenheimer', ramte biograferne med et ordentligt brag for to uger siden. Nu er billetsalget vendt fra at være 7% lavere end samme tid sidste år til at være på niveau.

Klummen er tilbage fra sommerpause efter en begivenhedsrig periode i biograferne. Sommeren bød som forventet på et overflødighedshorn af amerikanske blockbusters, herunder Pixars ’Elementært’, ’Guardians of the Galaxy 3’, ’Indiana Jones and the dial of destiny’, ’Mission Impossible 7’, ’Fast X’ og ’Spider-Man: across the spiderverse’ for at nævne bare nogle af dem. Flere af de film der havde premiere i første del af sommeren opnåede dog ikke helt den forventede opbakning fra publikum, så trods en relativt kold og våd juli tegnede sommerens billetsalg ikke til at blive mere end gennemsnitligt. Men den 20. juli ramte årets største dobbeltbooking så biograferne med et gevaldigt brag. Christopher Nolans film om atombombens fader ’Oppenheimer’ stod side om side med det lyserøde festfyrværkeri i filmen om alle tiders mest populære dukke, nemlig ’Barbie’ instrueret af Greta Gerwig.

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

I hvad der allerede er old news, solgte ’Barbie’ imponerende 94.000 billetter (inkl. forpremierer) til premieren, og opnåede dermed årets største åbningsweekend. På verdensplan var filmen også et gigantisk hit og blev den største premierefilm instrueret af en kvinde nogensinde! Det var i det lys endnu mere imponerende, at ’Oppenheimer’ faktisk klarede sig næsten lige så godt, hvis man måler på omsætning i stedet for billetter – ’Oppenheimer’ har en lang spilletid på over tre timer og dermed både færre daglige biografvisninger og en højere billetpris.

Kombinationen af de to film blev af filmfans på internettet hurtig døbt 'Barbenheimer', og der er dukket utallige virkelig flotte fan-made plakater op online, der på kreative måder kombinerer elementer fra begge film. Her et par eksempler:

Publikums interesse for de to film har været enorm og er vedvarende i den aktuelle weekend, som altså er anden weekend for de to film. Helt usædvanligt for film der åbner så stort, har begge stort set holdt niveauet fra premieren. Således har ’Barbie’ allerede rundet 230.000 billetter i Danmark og er hastigt på vej mod de 300.000. På verdensplan nærmer den samlede indtjening for Warner Bros., der står bag filmen, sig milepælen på 1. milliard dollars. ’Oppenheimer’ solgte 66.000 billetter i sin anden weekend, kun 3% under premiereweekenden, og i alt har 181.000 nu set filmen.

'Barbenheimer' har sammen med de øvrige film i markedet fået vendt det samlede billetsalg i biograferne fra at være 7% lavere end samme tid sidste år til nu at være på niveau – og det kommer helt sikkert til at stige i de kommende uger. 
     
I forhold til de danske film, så bød første halvår på hele 21 film i biograferne, hvilket er en del flere end normalt, hvilket også betyder, at der ”kun” har været én dansk premierefilm over sommeren. Det var Martin Zandvlieths ’Toves værelse’ med Paprika Steen og Lars Brygmann i hovedrollerne. Filmen er en adaptation af teaterstykket af samme navn og var Biografklub Danmarks film i sommerprogrammet. Samlet set har mere end 134.000 set ’Toves værelse’, som dermed har hjulpet godt til at den danske markedsandel fortsat ligger på 24% trods de udenlandske films store succes.

Top 10 – weekend uge 31

Om weekenden i biografen

Hver uge nærstuderer Filminstituttets analysekonsulent Martin Kofoed Hansen weekendens billetsalg i biograferne med fokus på de danske film.

En uge i biograftal-terminologi løber fra torsdag til den efterfølgende onsdag. Weekendens tal indeholder derfor billetsalg fra torsdag til søndag.