Seneste film i Afdeling Q-serien, ’Den Grænseløse’ ,havde premiere her i weekenden. Filmen blev et kæmpe tilløbsstykke, og mere end 60.000 publikummer valfartede til biograferne for at følge Carl, Rose og Assads strabadser, der denne gang tager dem til Bornholm.
Det giver ’Den Grænseløse’ den største premiereweekend siden ’Barbie’ og ’Oppenheimer’, der havde premiere tilbage i juli 2023. Medregner man billetsalget til forpremierer, har ’Den Grænseløse’ solgt mere end 85.000 biografbilletter.
Som man kan se af tabellen nedenfor, er filmserien om Afdeling Q et af de største filmfranchises i Danmark i nyere tid. Hele 722.000 publikummer så i gennemsnit hver af de første fire film i biograferne, hvilket er virkelig imponerende tal. Det er dog et stykke under ’Olsen Banden’-niveau, hvor hver ny film solgte over 1 mio. billetter.
Zentropa havde filmrettighederne til de første fire Afdeling Q-bøger, mens Nordisk Film siden sikrede sig rettighederne til de følgende. Da den første af ”de nye” film, ’Marco Effekten’ fra 2021, fik premiere med helt nyt hold af skuespillere, fik den en lidt mere behersket modtagelse af publikum end de forrige. Det var til dels en konsekvens af, at den var uheldig timet og blev negativt påvirket af Corona-pandemien.
’Marco Effekten’ var således den første ”store” film, der gik ud i biografmarkedet efter genåbningen, hvor mange fortsat var utrygge ved at gå ud blandt andre mennesker. Den endte med at blive set af 217.000 publikummer, altså noget lavere biograftal end de første fire film. Det ser heldigvis noget anderledes ud på den aktuelle film.
Der var selvfølgelig også en lang række yderligere film på biografernes repertoire i weekenden. Ud over ’Den Grænseløse’ var næstmest sete film ’Farven lilla’ der nu efter sin tredje weekend kraftigt nærmer sig 100.000 billetter. Også ungdomsfilmen ’Anyone but you’ har ramt sin målgruppe med mere end 81.000 solgte billetter.
Det samme gælder Oscar-kandidaten ’Poor Things’, der i udgangspunktet må antages at have en ret smal arthouse-profil, men alligevel nu er set af 30.000 publkummer. Og så er det ret tydeligt efter sidste weekends familiekampagne, at der var væsentligt mindre run på børne- og familiefilm, hvor ’Wonka’ var weekendens syvende mest sete film.