Weekenden i biografen uge 50

BILLETSALG. ’Vaiana 2’ nærmer sig 150.000 publikummer i sin anden weekend, mens billetsalget til danske ’Vejen hjem’ lidt usædvanligt steg i filmens anden weekend.

Charlotte Sielings 'Vejen hjem' havde som bekendt premiere i sidste weekend, hvor den blev set af godt 28.000 publikummer. Det var den næst bedste åbning af filmene i årets Biografklub Danmark program, kun overgået af en anden dansk film, thrilleren ’Mørkeland’, der var den nye åbningsfilm tilbage i august, hvor den åbnede med 45.000 publikummer og endte med at blive set af mere end 300.000. 

Noget usædvanligt blev ’Vejen hjem’ i den aktuelle weekend set af over 30.000 publikummer, og steg altså godt 4% i sin anden weekend, hvor den også blev vist i hele 135 biografer (tre flere end i premiereweekenden).

Årsager til stigende billetsalg i anden weekend

Hvis vi ser på samtlige film der har haft premiere i år, falder billetsalget gennemsnitligt 24% fra premiereweekenden og til anden weekend, men for et fåtal af filmene sker det modsatte altså. Som regel er det et tegn på en films stærke ”word-of-mouth”, altså anbefaling fra mund til mund. Undersøgelser viser, at netop anbefalinger fra andre er noget af det, der virker allerstærkest på os sammenlignet med konventionelle reklamer, PR og anden omtale. Og jo tættere en relation man har til den person, der anbefaler, jo stærkere virker anbefalingen – hvilket er en af årsagerne til, at tidens mange ”influensers” er i høj kurs hos distributører.

Når film har stigende billetsalg i deres anden weekend, kan det også hænge sammen med, at de har premiere op til en ferieperiode. Det sker ofte, at en film har premiere ugen inden, ferien begynder, for at ”være på plads”, og i de tilfælde er det helt naturligt, at anden weekenden bliver større end premieren. I år er et eksempel danske ’Børnene fra Sølvgade', der havde premiere ugen op til efterårsferien. Her steg filmens billetsalg så meget, at anden weekend var hele 2,5 gange større end premiereweekenden.  

Sidst men ikke mindst gør fænomenet sig oftere gældende på filmene i Biografklub Danmarks program. Her har mange medlemmer på forhånd købt deres rabatkuponer, men har ikke så travlt med at komme afsted præcist i filmens første weekend. Uanset om årsagen her er BKD, godt WOM eller bare de ekstra biografer på visningsplanen der er årsag til væksten i det aktuelle tilfælde med ’Vejen hjem’ er det selvfølgelig super flot.

Weekendens helt store film var, igen, Disneys ’Vaiana 2’ der også havde premiere i sidste uge. Knap 60.000 publikummer så den i weekenden, hvormed dens samlede total nu er 147.000 billetter. 

Samtidig trækker ’Gladiator 2’ også fortsat mange i biograferne og har nu rundet 207.000 billetter samlet set. Dermed er den snublende tæt på at komme helt op i top 10 af årets mest sete film.

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

At vi nærmer julen er også tydeligt med tre julefilm på top-listen. De er også hver især steget i forhold til sidste weekend, hvor også flere biografer viser dem her hvor vi nærmer os dagen før dagen.

Udenfor top listen er den danske thriller/gyser ’Mulm’ af Martin Vrede Nielsen, som er produceret forlille budget uden støtte fra Filminstituttet, men med passion og hjerteblod åbnet til generelt pæne anmeldelser. 

Top 10 – Weekenden uge 49 

Om weekenden i biografen

Hver uge nærstuderer Filminstituttets analysekonsulent Martin Kofoed Hansen weekendens billetsalg i biograferne med fokus på de danske film.

En uge i biograftal-terminologi løber fra torsdag til den efterfølgende onsdag. Weekendens tal indeholder derfor billetsalg fra torsdag til søndag.