Amerikansk film opruster på nettet

Hulu

Den amerikanske filmbranche satser i denne tid massivt på nettet som distributionskanal. Kvaliteten er høj og ambitionsniveauet er ikke til at tage fejl af. Men der skal også noget til for at fjerne lighedstegnet mellem 'video på nettet' og en vis Google-ejet tjeneste ved navn YouTube.

Store online-videotjenester

Netflix (privat firma)
Netflix, som blev lanceret i 1997, har udlejning af DVDer som primær forretning. Tjenesten udbyder ca. 15.000 tv-programmer og film.

Hulu.com
Hulu blev lanceret i 2008 som et samarbejde mellem NBC Universal og News Corp samt diverse partnere. Tjenesten udbyder ca. 200 spillefilm.

iTunes store (ejet af Apple)
iTunes-butikken blev lanceret i 2003 og har tilbudt download af video til leje siden 2005. Der udbydes omkring 2500 spillefilm.

YouTube (ejet af Google)
YouTube blev lanceret i 2005 og streamer i dag ca. 150 millioner videoklip af alle typer.

Som reaktion på mere eller mindre ulovlige webfilmtjenester har den amerikanske filmbranche traditionelt valgt at gå en bestemt vej: rettens. For eksempel hævdede Viacom i 2007 at YouTube var skyldig i halvanden milliard ulovlige videovisninger og sendte en regning derefter.

På det seneste har man dog taget kampen op udenfor retssalene på YouTubes egen hjemmebane. Og det i massiv målestok. I slutningen af 2007 åbnede webtjenesten hulu.com sine digitale porte. Først til almindelig morskab, men senere til voksende respekt. Hulu er et samarbejde mellem NBC Universal og News Corp, men bringer også indhold fra partnere som Comedy Central og Disney Channel (se liste over spillefilm på Hulu).

Hulu får dog inden længe skarp konkurrence fra tjenesten epix, et samarbejde mellem Paramount Pictures, Lionsgate og Metro-Goldwyn-Mayer. Foruden en tv-betalingskanal planlægges en webtjeneste, der potentielt vil kunne give adgang til over 15.000 film og tv-programmer. Et tal der i øvrigt ligner udbuddet af streamet video hos Netflix, der ellers primært beskæftiger sig med udlejning af film på DVD.

Selvom der satses ganske kraftigt på streaming af film er denne teknik dog naturligvis ikke den eneste mulighed for distribution på nettet. Apple, hvis iTunes Store sidder solidt på markedet for digital musik, tilbyder download af både film og tv-serier. For 20-30 kr. (prisen afhænger blandt andet af billedkvaliteten) kan man leje film som skal påbegyndes efter senest 30 dage og færdiggøres senest 24 timer efter afspilningen er startet.

Nogen akut trussel mod YouTubes dominans kan Hulu og dens ligesindede ikke kaldes. Men de er tydelige signaler om at den amerikanske filmbranchespiller er klar til at spille helt nye melodier i kampen for at kontrollere den digitale distribution.

Se også:
/ Sammenligning af aktivitet på online videotjenester

/ Artiklen "Free, Legal and Online: Why Hulu is the New Way to Watch TV" fra Wired Magazine

/ Pressemeddelelse om epix (MGM)