Af Thomas Christensen, museumsinspektør, Det Danske Filminstitut.
Den analoge films mange opture har både været økonomiske, som da Danmark i starten af 1910'erne lavede over 100 spillefilm om året, og kunstneriske, som ikke mindst de mange internationale priser, dansk film har modtaget i nyere tid, vidner om.
For ca. 10 år siden tog digitaliseringen post-produktionen med storm og leverede hidtil usete effekter og kvaliteter til overkommelig pris. Men først indenfor de sidste par år har digitale kameraer, og ikke mindst digital biografdistribution, gjort hele filmbranchen digital. Kun på bevaringsområdet er den analoge film endnu den mest omkostningseffektive billedbærer.
At det analoge 35mm filmmedie har formået at være standard for biograffilm i over 100 år er en fantastisk historie i disse tider, hvor computere typisk udskiftes hvert femte år og harddiske højst har tre års garanti. Den analoge film kan opbevares passivt i århundreder under de rette forhold, hvilket vi endnu ikke har et digitalt alternativ til.
Nu er det slut med nye analogt producerede levende billeder, kun de historiske vil ligge på analoge filmruller. De nye digitale film i 2K, 3D og 4K tilbyder nye fortællinger, skarpere teknik og større lyd. "Avatar" er det store internationale eksempel, mens "En kongelig affære" er et godt dansk eksempel på filmens digitale muligheder. Den digitale teknik har desuden potentialet til at give fornyet adgang til den analoge filmarv. Der er derfor god grund til at Nordisk Film / Short Cut forsætter som rent digitalt filmlaboratorie.
Vi siger farvel til den analoge filmproduktion og hilser de nye digitale muligheder og udfordringer velkommen.
Fra den analoge æra
– Et par billeder fra post-produktionen på Nordisk Film Kompagnis laboratorium: