Animation på skemaet i Viborg

BØRN OG UNGE. Det Danske Filminstitut bidrager med oplæg og workshops på konferencen Animated Learning om kreativitet og visuelle undervisningsmetoder, der afholdes den 29. og 30. september som en del af Viborg Animations Festival.

Målet med konferencen Animated Learning er at videreudvikle strategier for børn og unges læring blandt andet med udgangspunkt i film og animation. Temaet for årets konference er: Film- & Media Literacy – et værktøj i 21st Century Learning Skills.

Undervisningskonsulent ved Det Danske Filminstitut Martin Brandt-Pedersen, som deltager i konferencen sammen med kollegaerne Jacob Breuning og Lisbeth Juhl-Sibbesen, siger:

Faktaboks

Animated Learning Lab

Konferencen afholdes af Animated Learning Lab, et læringsprojekt i Viborg og de omkringliggende kommuner, hvor animation inddrages i undervisningen.

Animated Learning Lab er en del af The Animation Workshop under VIA University College.

Følgeforskning til projektet foretaget af Aalborg Universitet er støttet af Det Danske Filminstitut.

Læs mere om Animated Learning Lab.

Viborg Animations Festival

Viborg Animations Festival afholdes fra 26. september til 2. oktober.

Festivalen er en fejring af animationsmediet og alle dets muligheder.

Det Danske Filminstitut har støttet festivalen.

Besøg festivalens hjemmeside.

Det Danske Filminstitut

At opleve, forstå og skabe film. Det er kodeordene bag Det Danske Filminstituts tilbud til skoler og gymnasier i hele landet, der blandt andet rummer initiativerne Med Skolen i Biografen, Filmcentralen/Undervisning og Film-X, der alle handler om at opleve, forstå og skabe film.

Disse tilbud er med til at udvikle børnenes kompetencer for kreativitet, samarbejde, kommunikation og problemløsning.

Læs mere om DFIs Børn og unge afdeling.

"Viborg har gang i et meget ambitiøst filmpædagogisk projekt, der omfatter alle kommunens skoler, og erfaringerne fra dette projekt er super vigtige og dagsordensættende for den aktuelle debat om arbejdet med film i skolen. Dialogen med dem, der arbejder med filmpædagogik i hverdagen, er helt afgørende for os, så jeg glæder mig rigtig meget til at deltage."

Konferences omdrejningspunkt er især film literacy, og hvordan filmsproget anvendes i undervisningen, men berører også brobygning mellem skoletraditioner og børne- og ungdomskultur og ejerskab over egen læring.

Læs mere om konferencen og find programmet her.

Film- og Media Literacy

De kompetencer børn skal tilegne sig for at kunne klare sig i samfundet har ændret sig. Børn og unge skal forstå at samarbejde, tænke kritisk og kreativt, og kommunikere digitalt og multimodalt, altså i blandinger af tekst, lyd og billeder. Derfor skal undervisningen gentænkes, og her spiller film- og media literacy en vigtig rolle.

Film- og media literacy handler om at tilegne sig evnen til at aflæse og udtrykke de tegn, der findes i film og medier. Når børnene er med til filmpædagogiske aktiviteter, styrkes deres evner til at være kreative, skabe nyt sammen, kommunikere, samarbejde og løse problemer. Film og animation i undervisningen er altså med til at sikre børn og unge de kompetencer, de har brug for.

Animated Learning

Animated Learning Lab, som står bag konferencen, er et læringsprojekt i Viborg og omkringliggende kommuner, hvor animation inddrages i undervisningen. Animated Learning Lab har udviklet undervisningsmidler til fag som geografi, matematik og biologi.

Som en del af undervisningen laver børnene egne animationsprojekter om emner som truede dyrearter, madspild, flygtninge, globalt medborgerskab og den amerikanske valgkamp. Derudover arrangeres seminarer, kurser og workshops for undervisere om animation som lærings- og undervisningsmetode.

Besøg Animated Learning Lab og se nogle af børnenes færdige projekter.

ALL har desuden lavet denne korte video, der introducerer konceptet animated learning.