Ask Hasselbalch er netop hjemvendt fra Hamburg, da FILMupdate møder ham på Nimbus Films kontor på Frederiksberg. Væggene er fyldt med gamle og nye Antboy-plakater, og på hylderne ligger forskellige Antboy-merchandise-dukker.
De seneste måneder har 35-årige Ask Hasselbalch pendlet mellem Hamburg og København. Næsten halvdelen af filmen er skudt i den nordtyske by, og i disse uger arbejdes der på effekter og grading lidt syd for grænsen. Et hektisk arbejdsforløb, men i sidste ende en bonus for filmen, mener instruktøren.
"Det har været superfedt at lave en del af filmen i udlandet. Vi har først og fremmest gjort det på grund af finansieringen. Men samtidig foregår filmens historie i en skæv virkelighed. Den foregår ikke i en 100 % dansk virkelighed ligesom den første "Antboy". Det er mere en eventyragtig virkelighed i en udefinerbar by. Der er ikke nogen lokale trademarks. Og det var også motiverende at skyde den i udlandet, for ligesom når man rejser, så er ens sanser bare mere skærpede, når man er ude."
Dansk Harry Potter
Den første "Antboy" trak næsten 175.000 danskere ind i biograferne. Publikum var primært mellem fem og ni år. Filmen, der er baseret på Kenneth Bøgh Andersens bøger, handler om den 12-årige Pelle, der ved et skæbnetræf bliver bidt af en myre og forvandler sig til superhelten Antboy.
I "Antboy: Den Røde Furies Hævn" er Pelle, eller Antboy, mere populær end nogensinde. Han har besejret superskurken Loppen, der nu tilbringer sine dage i en celle på en sindssygeklinik. Pelle, der lige er fyldt 13, nyder livet som superhelt. Den unge drengs største ønske er nu at blive kæreste med veninden Ida. Men i vejen for det står rivalen Anti-Christian, som også vil have fingre i Ida. Og som om det ikke er nok, er Antboy også hjemsøgt af en ny superskurk: Den Røde Furie.
Temaet er stadig venskab, men interesserne hos karaktererne har udviklet sig. Alle er blevet et år ældre, og det giver toeren mere kant og alvor, mener Ask Hasselbalch.
"Toeren er 'tween'-versionen af etteren. Vi er gået all-in på effektdelen. Den er større og mere hårdtpumpet. Og karaktererne er dybere, der er mere på spil imellem dem. Jeg ser vores film som den danske Harry Potter. Vi følger skuespillerne i deres udvikling. I toeren er der noget uskyld, der er røget. Samtidig er skuespillerne blevet så meget bedre på det ene år. Vi kunne umuligt have lavet den her film for et år siden," siger Ask Hasselbalch.
Forventningspres og vilkår
Da Hasselbalchs debutfilm "Antboy" var klar til biografpremieren i efteråret 2013, vidste han ikke, om han også ville lave en toer. Selvom han erkender, at forventningerne lagde op til, at han skulle, ville han kun sige ja, hvis han kunne se sig selv løfte en toer til et nyt niveau.
"Hvis Nimbus Film dikterede, at jeg skulle lave samme film, visuelt og med samme tone, så var jeg ikke gået med på den. Det gode ved Nimbus Film er, at de giver en lov til at udvikle sig sammen med filmen. Jeg vil lære noget af det, jeg laver, og ikke bare lave det samme igen og igen. Jeg er nødt til at være på usikker grund, ellers bliver det ikke godt. Det er jo kun min anden film, "Antboy: Den Røde Furies Hævn", så det er for tidligt at falde til patten og lave noget, der er sikkert," siger Ask Hasselbalch.
Og selvom han altså tog springet og brød stilen med toeren, var han aldrig nervøs for ikke at leve op til forventningerne.
"Nu lyder jeg mega selvsikker, men jeg tror, det er enormt vigtigt at have den der usikkerhed i dig. Hvis du ikke er usikker, så ved du ikke, hvordan du skal gøre noget godt. Der er nødt til at være en risiko for, at det ikke bliver godt, før det kan blive godt – hvis det giver mening. Og hvis jeg skal tage nogle virkelig store ord i munden, så synes jeg, at vi redefinerer hele familiefilmstraditionen med "Antboy: Den Røde Furies Hævn". Vi skyder genren ind i et nyt årtusinde. Vi kaster os over nogle temaer, som er alvorlige, men vi gør det på en upbeat-humoristisk måde. Vi har lavet noget, der føles enormt friskt," siger Ask Hasselbalch.
Stillbillede fra optagelserne til "Antboy: Den Røde Furies Hævn".
Erfaringer fra sit eget liv
Da Ask Hasselbalch var otte år, vidste han, at han ville lave film. Gerne superheltefilm. For ti år siden satte han for alvor kurs mod målet. Han søgte ind på Filmskolen, men blev afvist igen og igen. I 2007 blev han optaget på et afbud på den alternative filmskole Super 16. Kort tid efter sin afgangsfilm fik han jobbet som instruktør på den første "Antboy"-film. Ti-års-drømmen gik i opfyldelse. Men det fik samtidig arbejdspresset til at vokse sig endnu større.
"Tænk på en sportsudøver, der har trænet i ti år op til OL. Du har skyklapper på, og den eneste prioritet er træningen og det store mål foran dig. I mit tilfælde var det "Antboy". I den proces er der bare en masse andet, der bliver nedprioriteret. Prioriteter, som du efterfølgende fortryder. Men jeg kom jo ud fra skolen og fik chancen ret hurtigt for at lave en stor film. Jeg ville ikke have, at projektet skulle fejle. Jeg ville ikke fejle. Og sådan gik det heldigvis heller ikke. Men undervejs gav jeg afkald på en masse andre ting. Blandt andet mig selv," siger Ask Hasselbalch.
Den unge instruktør kastede sig over arbejdsdage på 18 timer, også mens han var syg, evige aftenmøder og en konstant følelse af at være i centrum på filmsettet. Og konsekvensen var, at han mistede sin kæreste.
Han sagde efterfølgende ja til jobbet som instruktør på "Antboy: Den Røde Furies Hævn", men vidste, at arbejdsrytmen skulle ændres for at få det til at fungere.
"Under "Antboy" troede jeg, at alt var vigtigt. Jeg troede, alle møder var vigtige, og der var ligesom ikke andet end "Antboy" i mit liv. Når man kører på det niveau, står man af. På "Antboy: Den Røde Furies Hævn" har jeg hele tiden mindet mig selv om, at det også skulle være lystfuldt, og jeg skulle have det sjovt undervejs. Den første "Antboy"-film lærte mig, at jeg altså har min gode ret til at sige nej. Det handler meget om erfaring, tror jeg. Når man er "the new kid on the block", vil man hele tiden have ja-hatten på. Der er jeg ikke længere. Jeg har fået mere kant af min erfaring," siger Ask Hasselbalch.
Det næste mål
Når nummer to i serien får premiere i slutningen af december, er den tredje i serien allerede på vej, og det bliver igen med Ask Hasselbalch som instruktør. Når den er færdig, har han en anden film, som han dog ikke kan tale om endnu, på tegnebrættet hos Nimbus Film. Og når arbejdsdagen på Frederiksberg slutter, er den først lige begyndt i USA. Ask Hasselbalch er jævnligt i kontakt med sine agenter i USA. Hver uge modtager han op til flere manuskripter fra amerikanske agenter. På sigt er målet at lave en engelsksproget film.
"Jeg har en manager i Los Angeles, som jeg taler med flere gange om ugen. Men meget passerer. Det er vigtigt, at jeg laver de film, som jeg kunne tænke mig at lave, når jeg er så ung, som jeg er. Det skal være det rigtige projekt. Jeg gider ikke rejse derover og lave noget, som ryger direkte på video on demand eller blu-ray. Chancen for at miste kontrol i USA er nærmest 100 procent," siger Ask Hasselbalch, som blandt andet skal til Los Angeles for at holde møder, når "Antboy: Den Røde Furies Hævn" ligger klar.
Men lige nu og de næste uger gælder det "Antboy: Den Røde Furies Hævn", som Ask Hasselbalch ikke er i tvivl om, at de danske tweenagere og familier vil tage godt imod.
"De vil synes, det er den bedste film, de nogensinde har set. Men prøv at hør, jeg er instruktør. Du skal ikke stole på mig," siger Ask Hasselbalch og griner.
"Antboy: Den Røde Furies Hævn" er produceret af Eva Jakobsen for Nimbus Film med støtte fra Det Danske Filminstitut og får premiere den 25. december 2014.