Christian Braad Thomsens nye dokumentar, "Blues for Montmartre", er på en og samme tid en munter historie om spillestedets vitale rammer for jazzens udfoldelse og en tragisk skæbneberetning om de mange sorte amerikanere, der fandt tiltrængt ro og adspredelse fra problemerne med racisme og narkomisbrug i hjemlandet.
Montmartre var i 1960'erne et af jazzens hovedkvarterer – og i de år slog en række af jazzens største navne sig ned i Danmark. Nogle flygtede fra den amerikanske racisme, andre ville ud af narkomiljøet, og alle kom de for at nyde godt af den kunstneriske anerkendelse, som jazzmusikken fik på Montmartre.
Her kunne man den ene uge opleve en af jazzens grundlæggere, George Lewis, den næste en mainstream-musiker som Stan Getz, og den næste igen avantgardisten Albert Ayler. For mange, herunder en ung Braad Thomsen, var Montmartre en blanding af dagligstue og jazzuniversitet. Instruktøren har opstøvet værdifuldt arkivmateriale og optaget muntre og vemodige anekdoter med Montmartres grundlæggere, Anders Dyrup og Herluf Kamp Larsen, jazzkritikerne Torben Ulrich og Henrik Wolsgaard-Iversen, fotografen Jørgen Bo og musikerne Bo Stief, Alex Riel, John Tchicai, Marilyn Mazur og Jan Kaspersen.
Hvor: Cinemateket, Gothersgade 55, København K.
Hvornår: Onsdag den 5. oktober, torsdag den 13. oktober og søndag den 23. oktober.
Christian Braad Thomsen introducerer selv visningen den 5. oktober, og efter forestillingen serveres et glas vin.