Computerspilzonen genopstår som Interactive Denmark

SPIL. Computerspilzonen lukkede officielt den 30. juni, men aktiviteterne fortsætter i Interactive Denmark, der fra efteråret skal være med til at skabe arbejdspladser i spilindustrien og beslægtede digitale brancher.

Efter tre et halvt års arbejde med at skabe jobs i spilbranchen lukker Computerspilzonen, men nøglen bliver ikke drejet om, og kontoret bliver ikke ryddet. De to hovedpersoner bag initiativet, Jan Neiiendam og Kirstine Askholm, fortsætter deres aktiviteter, som udvides til flere brancher under navnet Interactive Denmark. Målet er at skabe 750 nye arbejdspladser over de næste fem år i spilbranchen og andre virksomheder, der udvikler digitalt indhold.

"Vi har fokus på tre hovedområder for skabe vækst i de digitale brancher: forretningsudvikling, kapitalfremskaffelse og internationalisering. Interactive Denmark kan hjælpe danske virksomheder med at udvikle deres forretningsmodeller, skaffe investeringer og give dem adgang til et internationalt netværk," fortæller Jan Neiiendam, projektdirektør på Interactive Denmark og indtil den 30. juni også Computerspilzonen.

Fakta

Interactive Denmark er et offentligt-privat samarbejde mellem Producentforeningen, CAT Science og Shareplay ved Aarhus Kommune.

Projektet modtager støtte fra Københavns Kommune, Region Hovedstaden, Region Midt & Nord samt private partnere, som foruden stifterne af foreningen medregner Microsoft i Danmark.

Desuden forventes også støtte fra regionale vækstfora samt Statens Markedsmodningsfond.

Erfaringspunkterne fra Computerspilzonens arbejde og fra Copenhagen Entertainments "Vækstplan 2020" har dannet grundlag for arbejdet med Interactive Denmark.

En af Computerspilzonens succeser er, at den har været med til at skabe en branchebevidsthed blandt spiludviklere, der nu ser sig som en del af et fællesskab med kolleger. Tiden er nu kommet til at invitere flere brancher indenfor.

"Interactive Denmark bygger videre på erfaringerne fra Computerspilzonen, men inviterer også andre, der skaber digitalt indhold med indenfor. Vi vil gerne understøtte, at forskellige brancher møder hinanden. Nu er der åbnet for at softwarebranchen, forlæggerne og for eksempel også filmbranchen kan få hjælp til at udvikle deres digitale forretningsmodeller. Vi kan blandt andet sætte folk i kontakt med nogen, der har lavet succesfulde kampagner på Kickstarter eller udviklere af indhold til smartphones," siger Jan Neiiendam.

Interactive Denmark giver ikke økonomisk støtte til projekter.

Læs mere om Interactive Denmark