CPH:DOX tager samfundsdebatten et skridt videre

CPH:DOX. Årets festival byder på samfundsaktuelle film, som ønsker at påvirke politiske dagsordener, og flere historier om stærke kvinder. Det danske felt står desuden markant, fortæller programchef Niklas Engstrøm. Festivalen løber af stablen 20.-31. marts.

Når CPH:DOX åbner dørene i biografer over hele landet fra den 20. til 31. marts, bliver det med stærke samfundsaktuelle film, der i den grad ønsker at påvirke verden og de politiske dagsordener.

Det er et varemærke for dokumentarfilmfestivalen, der for nyligt blev udpeget til Europas vigtigste af slagsen af The Guardian. Programchef Niklas Engstrøm tilskriver den fine placering festivalens grundtanke om, at festivaler skal noget mere end bare at vise film: 

Fakta

Det Danske Filminstitut støtter Fonden De Københavnske Filmfestivaler med 4,2 millioner kroner årligt til afvikling af festivalerne CPH:DOX, CPH PIX/BUSTER samt drift af fonden. 

"Vi har sat filmene ind i en kontekst, som er med til at fremhæve filmenes særheder og forhold til virkeligheden. Dokumentarfilm er så væsentlige for vores samtid og samfund. De kan sige så meget og gøre en forskel, især hvis vi ikke blot nøjes med at vise dem, men faktisk forsøger at løfte de  diskussioner, som filmene rejser, både med samtaler, talks og paneldebatter i umiddelbar forlængelse af visningerne og ude i offentligheden – i både klassiske nyhedsmedier og de sociale medier."

Dokumentarfilmene viser virkelig deres kraft, når de fortæller historier, hvor man bliver klogere, end man gør ved at læse en artikel hist og en artikel pist.

- Programchef Niklas Engstrøm

Den 16. udgave af Danmarks største filmfestival løber af stablen netop som Storbritannien står til at forlade EU og to måneder inden Europaparlament-valget. Og det kan mærkes i årets program, der blandt andet byder på et stort Europafokus, bestående af et filmprogram og en udstilling på festivalhovedkvarteret Kunsthal Charlottenborg, såvel som det faste tema JUSTICE, der tager fat om demokratiets nuværende krise.

"Der er så markant et opbrud i den tidligere retsorden. Det, der især er sket efter Donald Trumps valgsejr, er, at den fremmeste magt i Vesten nu er begyndt at sige nogle af de samme ting som Rusland og Kina, nemlig at de er ligeglade med den internationale retsorden. De aktuelle dokumentarfilm afspejler den krise, demokratiet befinder sig i," fortæller Engstrøm. 

Danske dokumentarer sætter dagsorden

I hovedkonkurrencen DOX:AWARD fremhæver han særligt Karen Stokkendal Poulsens 'Scener fra et militærdiktatur' og brasilianske Petra Costas 'The Edge of Democracy', der fokuserer på henholdsvis Myanmar og Brasiliens transitionsproces fra autokrati til demokrati, som har været fyldt med kriser, blandt andet fordi Myanmars militærdiktatur aldrig slap tøjlerne og fordi Brasiliens politikerelite viste sig at være bundkorrupt. 

"Begge film viser, hvor kompleks enhver politisk situation er, og hvor lidt vi egentlig forstår, når vi kun læser de telegrammer, medierne bringer fra lande som Brasilien og Myanmar. Her viser dokumentarfilmene virkelig deres kraft, når de fortæller historier, hvor man bliver klogere, end man gør ved at læse en artikel hist og en artikel pist." 

Jeg kunne nævne en lang række film, hvor kvinderne i den grad siger, 'nu er det nu'

- Niklas Engstrøm

Niklas Engstrøm fortæller, at det danske dokumentarfelt står så stærkt, at det har været mere end almindeligt svært at begrænse sig til kun at vise tre danske film i hovedkonkurrencen. Udover 'Scener fra et militærdiktatur' består feltet af Phie Ambos poetiske 'Genopdagelsen' om en friskoles radikalt anderledes arbejde med læring og Marie Skovgaards 'Reformisten', der åbner festivalen og omhandler Danmarks – og en af verdens – første kvindelige imam Sherin Khankan.

"'Reformisten' går ind i et politisk og socialt meget ømtåleligt emnefelt og har en utrolig adgang til sagen. Det er en film, som virkelig kan sætte dagsorden i vores danske kontekst. 'Genopdagelsen' sætter også en social og politisk dagsorden. Den går lige ind i hele debatten om vores folkeskole med sin skildring af en grøn friskole, der samtidig er fortalt i en modig, poetisk tone. Det er film, som virkelig breder sig ud og vil ændre samfundet," siger Engstrøm. 

Kvinderne på banen

Ud af det samlede konkurrencefelt på 66 film er 30 instrueret af kvinder. Det nærmer sig dermed den 50/50-fordeling, som ledelsen på Cannes Filmfestival blandt andet skrev under på sidste år. Men Engstrøm slår fast, at den imponerende statistik ikke skyldes kønskvoter fra festivalens side men dygtige filmskabere på tværs af køn. 

Stærke kvinder foran kameraet er dog et gennemgående tema for årets program, fortæller Engstrøm. Han fremhæver blandt andet Katrine Kjærs to film 'Amys vilje' og 'Run Like a Girl', der begge har verdenspremiere på CPH:DOX. 

'Amys vilje' skildrer de personlige konsekvenser af systematisk svigt i det internationale adoptionssystem gennem etiopiske Amys kamp for at få ophævet sin danske adoption og 'Run Like a Girl' omhandler det kenyanske løbetalent Visiline Jepkesho, der kæmper for at bryde igennem i verdens eliten i atletik. 

"Jeg kunne nævne en lang række film, hvor kvinderne i den grad siger, 'nu er det nu'. På den måde er der virkelig en Time's Up-bevægelse, der ikke kun handler om Harvey Weinstein og MeToo, men i den grad også om, at nu skal kvinder fandeme på banen – og det er de i den grad i årets filmprogram." 

Grænsesøgende talenter

For tredje år i træk har CPH:DOX desuden fokus på talenter i NEXT:WAVE-konkurrencen. Her kan man blandt andet stifte bekendtskab med Emil Langballe, der har to film på årets festival, nemlig hans debutfilm i det lange dokumentarformat 'Et ægte par' om nyligt gifte Christian og Sidsel, der begge har Downs syndrom, og 'Q's Barbershop', der er en del af NORDIC:DOX-konkurrencen og udspiller sig i Qasims frisørsalon i hjertet af Vollsmose. 

"Emil Langballe viser både en æstetisk klarhed og en fantastisk evne til at skabe sympatiske karakterer på lærredet. Det er skønt, at han er så god til at få humoren frem i sine film. Begge er enormt tolerante værker, der ikke er bange for at gå ind i svære diskussioner, men gør det med humor, overskud og en åbenhed, som virkelig er smittende," fortæller Engstrøm.

Programlaunch 1. marts

Fredag den 1. marts holder CPH:DOX programlaunch i Empire med 'Romantic Comedy' – en kritisk kærlighedserklæring til den ultimative guilty pleasure-genre, den romantiske komedie. 

Af andre bemærkelsesværdige danske debuter nævner programchefen Olivia Chamby-Rus' portræt af livet på Blågaards Plads i 'Ulveland', der konkurrerer i NORDIC:DOX-konkurrencen, Carl Olssons æstetiske afsøgning af den danske landadel i 'Patrimonium' og mexicanske Mauricio Gonzales-Arandas dansk-producerede debut 'Word for Human', der undersøger Det Kongelige Bibliotek som institution. 

"Der er en sjov associationsrække mellem 'Ulveland', som på en måde er den diametrale modsætning til de to andre med sin impressionistiske stil, som er mere flygtig og skiftende, og så til de distancerede, kliniske tableauer hos Olsson og Gonzales-Arandas, som steder som landadlen og Det Kongelige Bibliotek lægger op til." 

CPH:DOX løber fra 20. til 31. marts.

Årets program

CPH:DOX byder i alt på over 200 filmtitler og mere end 100 debatarrangementer, TALKS og VR-installationer. Som et nyt initiativ kuraterer festivalen også to spillefilmprogrammer, AUTOFIKTION og FICTION FOR REAL, som går skridtet videre i festivalens tidligere afsøgning af grænselandet mellem fakta og fiktion. 

AUTOFIKTION sætter det titulære begreb fra litteraturen, som dækker over forfatteres fiktionalisering af eget liv, ind i en filmisk kontekst, mens FICTION FOR REAL viser rendyrkede spillefilm, der har en interessant relation til virkeligheden. Her kan man blandt andet opleve Ulaa Salims debutfilm 'Danmarks sønner'.