Rasmus Kloster Bro, der er uddannet instruktør fra den alternative filmuddannelse Super16, er i disse måneder i gang med klipningen af sin spillefilmdebut "Cutterhead".
Filmen udspiller sig i det københavnske metrobyggeri. PR‐medarbejderen Rie er på besøg i en tunnelboremaskine, 20 meter under Københavns gader, for at portrættere det velsmurte europæiske samarbejde i metrobyggeriet, da der sker en ulykke. Hun bliver spærret inde i et trykkammer sammen med den kroatiske borebisse Ivo og Bharan fra Eritrea. På trods af radikalt forskellige verdensopfattelser må de lægge deres liv og kroppe i hinandens hænder for at overleve varmen, trykket og mudderet i den klaustrofobiske maskine.
"Cutterhead" er film nummer to, der gik i optagelse, af de fem spillefilm, Filminstituttets talentordning New Danish Screen lagde op til for halvandet år siden under projektnavnet Skitsen. Grundtanken er, at udvikle spillefilm på en ny måde, hvor filmskaberne tidligt i forløbet skal i gang med at opridse deres film i form af en tolv minutters filmet skitse.
Skitsen som arbejdsmetode
Vi har spurgt instruktøren, hvad den særlige arbejdsmetode under Skitsen har betydet for projektet.
"Jeg har arbejdet med filmede skitser i udviklingsprocessen på alle mine tidligere filmprojekter, så da Skitsen blev annonceret, var det oplagt for mig," fortæller Rasmus Kloster Bro. Med Skitsen-støtten har jeg for første gang haft et reelt budget til at eksperimentere for. Jeg har tidligere gjort det for egen regning, så det har været fantastisk at kunne lave filmiske prototyper og research i en noget større skala og med hele det kreative hold lige fra starten."
Idéen til filmen opstod efter en del researchture på de mange metro-byggepladser, men det var især, efter Kloster Bro og det kreative hold havde besøgt en Tunnel Boring Machine under jorden, at de vidste, at de havde fundet den perfekte ramme til en film.
"En Tunnel Boring Machine er et stykke højteknologisk, laserstyret ingeniørkunst, som klarer det meste af arbejdet med at bygge tunnellerne. Alligevel må mennesker af kød og blod kravle helt ud i spidsen af maskinen, under tryk, for at reparere de dele, som bliver slidt, når maskinen æder sig gennem jorden. Her er de helt basale fysiske elementer på spil, som blev den drivende fascination i udviklingen af filmen. Det er en location, som giver et nådesløst pres på karaktererne."
"Filmen springer ud af den visuelt fantastiske, men også politisk og socialt interessante verden, vi fandt nede i dybet. Den bliver en brutal klasse-skildring af arbejdere med meget forskellige livsvilkår, som kæmper for at overleve i en globaliseret verden. Det bliver en fysisk oplevelse for publikum at se filmen. En smuk og ekstremt klaustrofobisk oplevelse, kan jeg godt love."
Filmholdet blev en solid kerne
Kloster Bro har skrevet manus sammen med sin samarbejdspartner fra flere filmprojekter, Mikkel Bak Sørensen. Manuskriptet er i høj grad baseret på de virkelige omstændigheder under jorden, og derfor har også projektchef Valerio Violo fra et af metrobyggeriets selskaber, Seli, spillet en stor rolle i udviklingen af filmens plot, ligesom de "borebisser" de to manusforfattere mødte på deres mange researchture i undergrunden.
Filmens producer, Amalie Lyngbo Quist, er som instruktøren uddannet fra Super16, men deres samarbejde var nyt, da de sammen med Bak Sørensen søgte støtte fra Skitsen. Arbejdet med at lave den 12 minutter lange skitse under jorden gav dem et godt grundlag for få afprøvet samarbejdet under vanskelige forhold, og hele holdet gjorde sig mange erfaringer, som kom til at udgøre en solid kerne i udviklingen af den faktiske film.
Christine Sønderris, Kresimir Mikic og Samson Semere har hovedrollerne, Martin Munch fotograferer, og Jakob Juul Toldam klipper, mens Kristine Køster står for production design og Lars Halvorson for lyddesign. "Cutterhead" er produceret af det nye produktionsselskab Beo Starling, som er ejet af Amalie Lyngbo Quist og Beofilm.
Følg filmen på Instagram: @rasmusklosterbro