Med 947.000 solgte billetter er Anders Matthesen og Thorbjørn Christoffersens animationsfilm den mest sælgende film i Danmark i mere end 30 år. Men det er ikke bare herhjemme, at filmen er populær.
Når den store animationsfestival i Annecy tæt på De Franske Alper slår dørene op den 10. juni, deltager filmen i hovedkonkurrencen som en ud af kun ti spillefilm.
Trine Heidegaard fra Pop Up Production, der har koproduceret 'Ternet Ninja' med Anders Mastrup fra A. Film, fortæller, at der er stor udenlandsk interesse for filmen. Historien om Aske og hans slagkraftige ninjadukke er solgt til distribution i mere end 50 lande, blandt andet også i Frankrig. Og Annecy kan være med til at få filmen endnu længere ud:
"Annecy er en prestigefestival, der kan skabe stor international opmærksomhed på filmen. Det er en universel historie om at tro på sig selv og holde fast i sine værdier, som de fleste kan identificere sig med – også på tværs af landegrænser."
Også Anders Berthelsen fra Ja Film, der har produceret Dorte Bengtsons serie 'Vitello' sammen med Zentropa, har mærket den internationale interesse, siden afsnittet 'Vitello får en klam kæreste' blev udtaget til festivalens konkurrence for tv-serier:
"Det at være repræsenteret på Annecy giver et godt udgangspunkt for at skabe kontakter. Der er masser af udenlandske filmfolk, der har skrevet, at de gerne vil arbejde sammen med os, fordi de har set vores navn i programmet," fortæller Anders Berthelsen.
Del af europæisk fællesskab
Producer Marie Bro, der har arbejdet med animation siden 1985 og været af sted til Annecy 35 år i træk, kalder festivalen for animationsbranchens svar på Cannes. "Det er helt klart den vigtigste festival inden for animation. Det er dér, hele branchen tager hen for at blive inspireret og skabe et internationalt netværk."
Ud over festivaldelen består Annecy også af det indflydelsesrige branchemarked MIFA, der er samlingspunkt for et professionelt publikum af producenter, distributører, organisationer, tv-stationer og salgsagenter.
Her har den danske tilstedeværelse været stigende de senere år, fortæller Bro, hvilket hun særligt tilskriver den fælles nordiske markedsstand, Nordic Animation, der optræder på festivalen for tredje år i træk. Her er Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland gået sammen for at præsentere nordisk animation til de store brancheinteressenter.
Animationssammenslutningen Anis udgiver desuden magasinet WeAnimate, der fungerer som udstillingsvindue for bredden og variationen i dansk animation.
"Fra dansk side er der kommet et stort ryk de seneste år. Det er virkelig godt. Man lærer jo enormt meget af at være til stede, og man får opbygget et stort animationsfællesskab, hvor alle kender hinanden i Europa," siger Marie Bro.
Her fremhæver hun også The Animation Workshop i Viborg, der år efter år sender en hel bus med elever til Annecy og dermed har slået sit navn fast internationalt: "Alle i Europa ved, hvad animationsskolen i Viborg kommer med."
Får meget ud af pengene
Ifølge Marie Bro er dansk animation blevet særligt positivt bemærket for sine spillefilm. Også producer Trine Heidegaard mener, at Danmark har været med til at lave film i det lange format, der kan konkurrere med førende animationsnationer som USA, Japan og Kina.
"Jeg synes, at det, som vi laver, bliver flottere og flottere. Selvfølgelig skal vi også have den gode historie på plads, men rent visuelt kører det godt herhjemme. Budgettet gør selvfølgelig, at vi ikke kan lave det lige så detaljeret som for eksempel Pixar eller Disney og vise alle små bevægelser, men vi er blevet rigtig gode til at skabe et super flot look. Jeg kan mærke, at udlandet er interesseret i, hvordan vi får det så flot for så få penge."
Det udsagn er Claus Toksvig Kjær fra animationsselskabet Nørlum enig i. "Selv plejer vi at sige, at vi laver film for lærredet og ikke for os selv som studie. Vi får pengene hen de steder, hvor det gavner filmen."
Claus Toksvig Kjær nævner, at Nørlum producerede hele 35 minutter af den samlede spilletid på 93 minutter på den Oscar-nominerede 'Sangen fra havet', selvom selskabet udgjorde den mindste koproducent på den irske film.
"Vi er jo ikke det billigste land at producere i, blandt andet fordi vi ikke har en skatterabat. Så det faktum, at vi har formået at konkurrere med udlandet i så høj grad, er jo helt vildt. Det er også derfor, vi arbejder hårdt for at blive ved med at udvikle vores studier og talenter," siger han og fremhæver kollegerne på det danske selskab Sun Creature, der også har arbejdet på store internationale projekter, blandt andet Coca Colas Superbowl-reklame i år.
"Det er sådan noget, der viser, at de udenlandske selskaber godt tør lægge arbejdet i Danmark. Og det ville de altså ikke gøre, hvis der var risiko for, at det ikke lykkedes."
Koproduktioner udvikler kompetencer
Også for Claus Toksvig Kjær er Annecy et helt afgørende sted for at få internationale samarbejder op at stå.
Selv om producenten peger på, at det er blevet sværere at få finansieret koproduktioner i Danmark, efter at Copenhagen Film Fund og de regionale filmfonde ikke har samme støttemidler til projekterne som tidligere, er det fortsat vigtigt for Danmark at satse på koproduktioner, siger han. Deltagelse i internationale samarbejder er med til at udvikle de danske filmfolks kompetencer.
"Hvis jeg ikke havde koproduceret med udenlandske studier, havde jeg nok haft svært ved at vide, hvordan man får sin film ud på et meget konkurrencepræget, internationalt marked."
"Når man arbejder internationalt, kommer man til at arbejde sammen med nogle, der er dygtigere end en selv. Og derfor lærer man hurtigere. Det gør det rigtig spændende at koproducere. Og samtidig kan filmene komme meget bredere ud," siger Claus Toksvig Kjær.
Annecy Filmfestival løber fra 10.-15. juni.