Når dokumentarfilmfestivalen IDFA åbner dørene den 16. november, bliver det med to danske film i det officielle program. Marianne Hougen-Moraga og Estephan Wagners 'Undertrykkelsens sang' og Sine Skibsholts 'Lever Elsker Savner' deltager begge i sektionen Best of Fests, en af IDFAs klassiske serier, der viser et udpluk af filmperler fra 2020.
Som så mange andre filmbegivenheder må også dokumentarfilmkunstens stolte bannerfører i Amsterdam sadle om i lyset af den aktuelle sundhedskrise.
Den fysiske biografoplevelse, hvor hver film vises én gang i en biografsal, vil være suppleret med et omfattende streamingprogram. Der er lidt færre titler end sædvanligt – fra normalt over 300 til 258 i år – men festivalen lover, trods et usædvanligt år, at den fortsat vil "være et vidnesbyrd om det smukke og nødvendige i den gode filmfortælling og det kunstneriske blik på virkeligheden", som det lyder fra arrangørerne.
Havde verdenspremiere på CPH:DOX
Både 'Undertrykkelsens sang' og 'Lever Elsker Savner' fik varme anbefalinger fra anmelderne ved deres verdenspremiere på CPH:DOX i marts, den allerførste internationale festival til at udkomme fuldt digitalt.
Her løb Hougen-Moraga og Wagner desuden med festivalens hovedpris for deres skildring af en tysk koloni i Chile og dens dystre fortid. Filmen kan ses på dr.dk.
Sine Skibsholts 'Lever Elsker Savner' fortæller historien om en kræftramt teenager og hendes kamp for at generobre et normalt liv. Filmen havde premiere på TV 2 den 18. oktober og kan ses på TV 2 Play.
Instruktøren vandt i 2016 IDFAs debutantpris for sin forrige film, 'Dem vi var', der også modtog en Robert som bedste dokumentar.
Også fra dansk side deltager Paradiddle Pictures med producer Ove Rishøj Jensen i spidsen, der er koproducent på 'Camp Century'. Det britisk-dansk-amerikanske VR-spil og podcast er udtaget til IDFAs konkurrence for interaktive værker.
Nye projekter på online marked
Fire danske projekter er udvalgt til IDFA Forum, som regnes for et af de vigtigste mødesteder for filmskabere, producere og investorer i Europa.
Her skabes netværk, og projekter finder finansiering – i år med den ændring, at markedet udelukkende løber af stablen digitalt.
Lea Glob præsenterer sit anderledes kunstnerportræt, 'Apolonia, Apolonia', Anders S. Jepsens 'Om drenge og mænd' dykker ned i et smerteligt tabu, Simon Lereng Wilmont tager tråden op fra sin forrige film fra Ukraine i 'A House Made of Splinters', og Talal Derki beretter om en gruppe stærke kvinder i Syrien i 'A Song of Summer and Winter'.
Nå et bredere publikum
IDFA fortæller, at de har arbejdet ihærdigt på at etablere en "smart og fleksibel" virtuel platform. Festivalernes helt eller delvise digitale transformation det seneste halve år har dog den åbenlyse udfordring, at online fora ikke egner sig helt så godt til spontane møder som de fysiske, siger Anne Marie Kürstein, Filminstituttets festivalkonsulent for dokumentarfilm.
"De tilfældige møder og uformelle samtaler, som opstår på festivalerne, har stor værdi for filmskaberne. Det er især de unge, der har brug for at være tydeligt til stede og dermed trænge igennem til branchen. De har jo typisk ikke har det samme netværk som de mere garvede producere og instruktører."
Mødet med publikum, der på IDFA er begrænset til en enkelt biografvisning pr. film, er også et væsentligt aspekt af filmskabernes arbejde, som de må undvære. Men ifølge Anne Marie Kürstein har festivalernes digitale omstilling også vist sig at have positive perspektiver.
"Som CPH:DOX jo erfarede, har man mulighed for at nå langt bredere ud med sine film og fange et helt andet publikum end normalt. Jeg har også hørt samme melding fra andre store dokumentarfilmfestivaler, fx Hot Docs i Canada. Ved deres festival i maj oplevede de, at de havde fat i et meget yngre publikum, end de var vant til. Så om ikke andet har corona lært os, at et digitalt aspekt kan spille en meget større rolle i fremtidens festivalliv," siger Anne Marie Kürstein.
Danske film og filmfolk på IDFA 2020
Best of Fests
- Undertrykkelsens sang af Estephan Wagner og Marianne Hougen-Moraga
Produceret af Signe Byrge Sørensen og Heidi Elise Christensen for Final Cut for Real - Lever Elsker Savner af Sine Skibsholt
Produceret af Helle Faber for Made in Copenhagen
Koproduktioner
- Camp Offside af Anrick Bregman og Nicole Pagliain (England, Danmark, USA)
Dansk koproducer: Ove Rishøj Jensen for Paradiddle Pictures
Festivalserie: IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction
IDFA Forum
- Apolonia, Apolonia af Lea Glob
Produceret af Sidsel Siersted for Danish Documentary - Om drenge og mænd af Anders S. Jepsen
Produceret af Anne Köhncke for Final Cut for Real - A House Made of Splinters af Simon Lereng Wilmont
Produceret af Monica Hellström for Final Cut for Real - A Song of Summer and Winter af Talal Derki
Produceret af Sigrid Dyekjær for Sigge Production - Koproduktionen Thunder and Drum af François Blouin (Canada, Danmark, Grønland)
Koproducer: Peter Fisher for Khora VR (DK), Emile Hertling Péronard for Ánorâk Film (GL)
IDFAcademy
- Producer Puk Lodahl Eisenhardt fra Gotfat Productions er inviteret til IDFAs workshop for unge filmfolk.
Jurymedlemmer
- Instruktør Estepahn Wagner og Tereza Simikova fra CPH:DOX er begge udtaget til juryer.