"Hvad er god talentudvikling? Skal man eksperimentere sig frem eller skal man 'oplæres' frem mod det at blive instruktør? Tiden er en anden. Har talentet ændret sig? Og hvad skal talentet kunne i dag?"
Med disse overvejelser giver TAKE's ansvarshavende redaktør Birgitte Stærmose bolden op.
Blandt de filmfolk, der i nummeret byder ind med holdninger til talentudvikling, er Filmværkstedets mangeårige leder Prami Larsen, leder af Aarhus Filmværksted Morten Hartz Kaplers og filminstruktør Christina Rosendahl. Desuden fortæller kunstnerisk leder af New Danish Screen Jakob Høgel om erfaringerne med det utraditionelle initiativ til støtte af kortfilm kaldet Shoot It!
Som oplæg til debatten om Filmforliget, går medlemmerne af Danske Filminstruktører i det nye nummer desuden sammen om at aflive det, de ser som syv myter om dansk film.
Syv myter om dansk film
- Man kan udregne en films succes på forhånd.
- Man kan nøjes med at satse på de instruktører, der sælger flest billetter.
- Den kunstneriske spillefilm sælger ingen billetter.
- Dansk films succes i udlandet begrænser sig til finkulturelle festivaler.
- Danskerne vil helst se film i biografen.
- Danskerne vil hellere se tv-serier end spillefilm på nettet.
- Danske film er enten brede eller smalle.
TAKE nr. 63 kan findes på www.filmdir.dk/da/take