Danske serier er mest populære

ANALYSE. Vidste du, at 'Bedrag' er set af lige så mange danskere som 'Game of Thrones'? Det Danske Filminstitut har undersøgt danskernes film- og serie-vaner i analysen 'Vidste du?', og vi deler nogle af indsigterne her.

De 10 mest sete serier herhjemme er alle danske, og 26 % angiver, at de har set 'Game of Thrones', hvilket "kun" rækker til en delt 12. plads sammen med 'Bedrag'. Det viser nye tal fra Filminstituttets brugeranalyse 'Vidste du?'. 

Top 20 mest sete serier i Danmark
 

"Det ser fortsat ud til, at de danske serier, er bedre i stand til at samle danskerne på tværs af aldersgrupper og på tværs af flow og de digitale tjenester sammenlignet med udenlandske serier. Vi ser, at de mest populære serier hos Netflix er overrepræsenteret i alderen 15-49 år, mens de store søndagsserier som 'Arvingerne', 'Herrens veje' eller 'Bedrag' er overrepræsenteret blandt dem over 50 år. I faktiske seere er danske serier som 'Rita' eller 'Badehotellet' faktisk langt mere udbredte blandt 15 til 25-årige, end 'Game of Thrones' eller 'Orange is the New Black' er," fortæller Sanne Juncker Pedersen, lanceringskonsulent på Det Danske Filminstitut.

Tv-skærmen ikke død

Når danskerne ser film og serier i hjemmet, er det oftest på deres tv-skærm. For de 15-25-årige ses serier dog lige så meget på en tv-skærm som på en computer. Film ses overvejende på den større tv-skærm – også i denne unge målgruppe.

Primære skærme fordelt på film og serier
 

Der er sket en markant vækst siden 2017 i film set på streamingtjenester og tv-kanalernes egne digitale tjenester. De fleste ser dog fortsat film på flow-tv. Tv-kanalerne er på den måde stadig en væsentlig aktør i forbruget og en stor del af danskernes hverdag, og en fjerdedel tilkendegiver, at de godt kan lide at se traditionelt flow-tv, hvor man i højere grad slipper for at vælge. Andelen, der godt kan lide flow-tv, stiger til en tredjedel, når man zoomer ind på de 15-25 årige.

Kontakt

Sanne Juncker Pedersen
Redaktør for Publikumsudvikling
Tlf. +45 2244 0037
sannep@dfi.dk

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

"At en tredjedel af de unge godt kan lide at se flow-tv kan hænge sammen med, at 22 % af de unge føler sig stressede over alle de serier, som de skal følge med i – og med, at 40 % af danskerne generelt har svært ved at overskue udbuddet af film og serier på streamingtjenesterne. En anden forklaring kan også være, at de unge forbinder flow-tv med familie og samsening", uddyber Sanne Juncker Pedersen.

Baggrund

I analysen 'Vidste du?' har Filminstituttet spurgt ind til 200 spillefilm og mere end 120 serier. Hermed er der skabt overblik over udbredelsen af danske spillefilm på tværs af vinduer (biograf, streaming og tv) og etableret et katalog over udbredelsen af danske og udenlandske serier. Dette giver en ny gennemsigtighed i forhold til, hvor udbredte de enkelte serier er, og hvilken publikumsprofil de har – i mangel på datatransparens fra blandt andet Netflix og HBO.

Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der er i maj 2019 gennemført i alt 2.500 CAWI-interviews med 15-79-årige.

Analysen blev præsenteret på brancheseminaret FIKTION2019 afholdt på Filminstituttet tirsdag den 11. juni.

Læs hele præsentationen

Tags: