Den franske nybølge i Kosmorama

Billede til artiklen Den franske nybølge i Kosmorama
Tidsskriftet Kosmorama 243 hylder Den franske nybølge. For præcis et halvt århundrede siden, i maj 1959, ramte den ny bølge Cannes-festivalen og ændrede for altid opfattelsen af, hvad film er eller kan være.

Som impressionismen små 100 år tidligere havde gjort op med de fleste af malerkunstens hævdvundne principper, viste den ny bølge vej til en fri og personlig filmkunst baseret på engagement og nødvendighed.

Der var ikke længere nogen regler. Alt var tilladt, når bare det føltes sandt, ægte og vigtigt for instruktøren selv. Det førte til et overflødighedshorn af vidt forskellige film, hvis eneste fællesnævner er instruktørens personlige frihed.

Hvor François Truffaut pustede nyt liv i det klassiske filmsprog, nedskrev Jean-Luc Godard systematisk samme til et decideret nulpunkt. Blandt de ny instruktører var også Alain Resnais, som i film efter film filosoferede over fænomenet tid, og Agnès Varda, der gav bølgen et feminint touch.

Læs om dem og om mange andre kendte og miskendte nybølge-navne i Kosmorama 243. Artiklerne er skrevet af: Christian Braad Thomsen, Henrik Uth Jensen, Edvin Vestergaard Kau, Lasse Kyed Rasmussen, Kenneth T. De Lorenzi, Mads Mikkelsen, Rasmus Brendstrup, Chr. Mattias H. Blicher Winther, Karsten Wind Meyhoff, Isak Thorsen, Morten Egholm og Palle Kjærulff-Schmidt.

Cinemateket markerer i hele maj måned nybølgens 50-år ved at vise en række af de væsentligste film.

Læs mere på www.cinemateket.dk

Kosmorama #243 er redigeret af Eva Jørholt (ansv.) og Lars-Martin Sørensen. Tidsskriftet udgives af Det Danske Filminstitut i samarbejde med Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet.

Læs mere på: www.dfi.dk/cinemateket/kosmorama/

Forsidefoto: Ung Flugt (François Truffaut, 1959)