Han slog igennem som filmfotograf af international klasse allerede, da han var i starten af 20’erne. Han har arbejdet sammen med nogle af verdens største instruktører og stillet skarpt på stjerner som Angelina Jolie, Jessica Alba og Björk. Og i december sidste år blev han udnævnt som ’one to watch’ af det anerkendte amerikanske kulturmagasin Variety.
Det ville ikke være mærkeligt, hvis 30-årige Marcel Zyskind fik stjernenykker eller kom til at hvile lidt på laurbærrene. Men succesen er langt fra steget den unge danske filmfotograf til hovedet. Tværtimod.
"Nej, jeg tager det sgu meget stille og roligt. Jeg har fået udlevet mange af mine drømme som fotograf. Jeg har fået lov til at rejse rundt, filme med forskelligt udstyr og så videre, og det er jeg bare rigtig glad for."
"Det her holder jeg aldrig ud!"
Det er især samarbejdet med den prisbelønnede britiske instruktør Michael Winterbottom, som har sendt Marcel Zyskind i raketfart mod stjernehimlen. I alt otte film er det blevet til, siden Zyskind etablerede sig som Winterbottoms faste cheffotograf med "In This World", der vandt Guldbjørnen i Berlin i 2002. I år kan de to så gentage succesen med deres seneste samarbejde, thrilleren "The Killer Inside Me".
"Michael og jeg har et ret unikt samarbejde. Vi kender hinanden så godt nu, at vi ikke behøver at tale så meget om tingene – vi går bare i gang. Kemien spiller, og det har været et rigtig godt samarbejde for mig. Jeg har skabt min karriere igennem ham."
Men Marcel Zyskinds flirt med filmbranchen startede faktisk længe inden mødet med Michael Winterbottom. Allerede som barn var Marcel Zyskind betaget af det, der foregik på biografens store lærred, og interessen hang ved op igennem puberteten. Han begyndte på gymnasiet, men det var ikke den store succes.
"Det her holder jeg aldrig ud", tænkte han allerede i 1.g og slog op i "Hvad kan jeg blive?" for at finde noget, han kunne lave i stedet. På en af siderne stod der filmfotograf. Og det behøvede man ikke at gå i gymnasiet for at blive.
"Så jeg meldte mig ud. Men da jeg kom ud, fandt jeg ud af, at man jo ikke bare sådan lige kan komme ind på Filmskolen, når man kun er 16 år. Så jeg måtte begynde på en anden måde."
Fra Bengt Burg til Björk
Marcel Zyskind startede på et AMU-kursus om medier som blandt andet bestod af et par ugers praktisk erfaring på produktionsselskabet Feltwave. Men de fire ugers praktik blev hurtigt til et halvt år, og inden længe havde Marcel Zyskind reddet sig et fast job som kameraassistent på Nordisk Films tv-produktioner. Her skulle han blandt andet stå bag kameraet, når populære underholdningsshows som "Lykkehjulet" og "Den store klassefest" skulle optages.
I 1999 rettede Marcel Zyskind sin kameralinse fra Bengt Burg til Björk, da han blev hyret som assistent for cheffotograf Roy Müller på Lars von Triers "Dancer in the dark". Da filmen var færdigindspillet, tog Müller den 19-årige dansker med over på sit næste projekt, Michael Winterbottoms kultfilm om 1980’ernes musikmiljø i Manchester, "24 Hour Party People". Dermed lød startskuddet på samarbejdet mellem Winterbottom og Zyskind.
"Han havde arbejdet sammen med andre, meget dygtige, fotografer før, og jeg tror, at han var lidt træt af at blive dikteret en hel masse af de ældre fotografer. Han ville gøre tingene på sin egen måde, og i mig så han nok en ung fotograf, som han lettere kunne styre."
Ud på landet
Indtil videre har samarbejdet med Michael Winterbottom indbragt Marcel Zyskind fotografpriser fra filmfestivalerne i San Sebastian og Karachi samt to nomineringer i kategorien ’bedste filmfotograf’ ved European Film Festival. Og Marcel Zyskind ser gerne, at de to fortsætter deres parløb i fremtiden.
"Jeg respekterer Michaels vision og vil gerne fortsætte samarbejdet, så længe det er muligt," siger han.
Indimellem får Marcel Zyskind dog tid til at arbejde sammen med andre instruktører. I 2008 filmede han Lukas Moodyssons internationale gennembrud "Mammoth", og senere i år kan danske biografgængere se frugten af hans samarbejde med den danske instruktør Rune Schjøtt, når dennes debutfilm "Skyskraber" har premiere.
"Det er lidt hårdere at arbejde med en debuterende instruktør, for nu skal jeg pludselig til at forklare, hvorfor jeg gør tingene, som jeg gør. Men det her projekt er spændende nok til, at jeg gerne vil gøre det. Det er en sød historie, som samtidig har en masse sort humor i sig. Og den foregår så langt ude på landet, at det virker som meget længere væk end Danmark."