Da tv-serien "Det røde kapel" kørte på DR i 2006, skabte den stor diskussion herhjemme. Kunne man bygge en film på en forstillelse, havde filmfolkene sat de nordkoreanske værters liv på spil, og ville filmen gøre det helt umuligt fremover for journalister at få adgang til landet?
Atypisk vinkel på seriøst emne
Det er netop filmens særlige angrebsvinkel på forholdene i Nordkorea, der har fået det internationale publikum til at spærre øjnene op. Mads Brüggers halvanden time lange film, der senere kom ud af tv-serien, vandt prisen for bedste udenlandske dokumentar i Sundance, og det satte for alvor skub i efterspørgslen. Den satiriske vinkel på et emne som Nordkorea er nærmest ukendt, og det er en del af forklaringen, mener Christina Müller fra DR, der står for salg af filmen i USA:
"Vi oplever en meget stor interesse. Når man endelig ser film fra Nordkorea, er det typisk de mere klassiske, seriøse reportager – om diktaturet, fattigdommen, manglen på fødevarer etc. Her har vi en film, som har en meget anderledes tilgang. Filmfolkene har opfundet en fiktiv baggrund for deres besøg, som er humoristisk, og så er der det ekstra twist, at de to komikere i "truppen" oprindeligt kommer fra Korea."
Sundance giver prestige
"Sundance er ikke en hvilken som helst festival. En pris dér giver prestige, og det har stor betydning for filmen og dens muligheder for at blive solgt til det amerikanske marked og for at komme på andre festivaler," siger Christina Müller.
I den kommende måned deltager "Det røde kapel" på Thessaloniki Film Festival, Austin SXSW Film Festival, New York New Directors, London Human Rights Film Festival, Vilnius Film Festival, Haag Amnesty Movies that Matter Festival, Istanbul Film Festival og Budapest Titanic Film Festival.