Dreyer, Trier, kvinderne og fobierne

DREYER. Kvinder lider, tortureres og brændes på bålet! Det og meget mere forbinder dansk films to store genier, Carl Th. Dreyer og Lars von Trier, skriver Peter Schepelern i ny artikel på carlthdreyer.dk.

Trier har aldrig lagt skjul på, at han har været fascineret og inspireret af den gamle mester. Dreyers stil kan spores helt ned i det enkelte billede i nogle af Triers tidligste film.

I artiklen "Fra Dreyer til Trier", der netop er udkommet på Filminstituttets Dreyer-site, sammenstiller lektor Peter Schepelern de to filmskabere i en tour de force gennem deres respektive værker. Artiklen peger på deres åndelige, kunstneriske og personlige slægtskab – men Trier er også helt sin egen, skriver Schepelern:

Dreyer online

Den 25. maj 2010 åbnede carlthdreyer.dk, der indbyder alle interesserede til at gå på opdagelse i den berømte danske instruktørs filmiske univers.

"Når Dreyer sendte kvinden på bålet i 'Jeanne d'Arc' og 'Vredens dag', havde det karakter af martyrium og undertrykkelse. Når Trier i 'Antichrist' lader kvinden havne på bålet, fremstår det som nødvendig nødværge for den lidende mand."

Læs mere om mirakler, fobier og familiære forviklinger i Fra Dreyer til Trier.

trier-buus_dreyer-nissen