"Eksamen starter først, når du har fået statsstøtten"

Som redaktør for Det Danske Filminstituts spilordning under New Danish Screen stiller Thomas Howalt stejle krav til ansøgerne, så de fra starten mærker vilkårene og spillereglerne på det globale spilmarked.

New Danish Screen logo

"Vi siger altid først tillykke, når vi taler med en spiludvikler, der har fået statsstøtte. Derefter kondolerer vi, fordi pengene betyder, at barndommen er slut, og nu starter den benhårde virkelighed".

I den globale spilbranche er kravene og konkurrencen større end nogensinde. Derfor vil projektredaktør for den nye to-årige spilstøtteordning under New Danish Screen, Thomas Howalt, gerne opdrage vordende danske spiludviklere fra dag et. Howalts råd bygger på mange års erfaring fra den internationale spilbranche som executive producer og forretningsudvikler for IO Interactive, og de er uundværlige for små nystartede spildesignere.

Om Thomas Howalt
Født 1961. Har arbejdet i den skandinaviske spilbranche i mere end fjorten år. De seneste fire år har Howalt været ansat som business development manager for IO Interactive, Danmarks største spiludvikler. Thomas Howalt er uddannet dramatiker og har sideløbende med spilkarrieren skrevet og instrueret en række teaterforestillinger.
Om Spilordningen under New Danish Screen
Med 12 mio. kr. i puljen skal den nye spilordning inspirere og støtte udviklingen af danske computerspil for børn og unge, så dansk spiludvikling styrker sin dynamik og diversitet. Puljen, der er en del af Medieforliget 2007-2010, skal sikre, at nye generationer af spiludviklere stræber efter at afsøge grænser og skabe nye spiloplevelser.
Spilordningen under New Danish Screen bestræber sig på at udnytte talenternes energi og retning frem for at styre talenterne i bestemte retninger.
Næste ansøgningsrunde slutter 1. september 2008 kl. 12.00.

"Vi beder med vilje om forfærdelig meget materiale fra spiludviklerne, fordi vi skal kunne udføre en 360 graders vurdering af projektet. Vi vil høre om både teknologien, ideen, teamet, budgettet, markedsføringsmodellen og spillets genre og meget mere. Vi skal kunne bedømme, om det har en chance på spilmarkedet" siger Thomas Howalt.

Den nye spilstøtteordning
Spilordningen er med en samlet støttepulje på 12 millioner kr. over to år resultatet af Medieforliget 2007-2010, og i første ansøgningsrunde i maj 2008 uddelte ordningen støtte for 2.7 millioner kr., der gik til udvikling af fire spildemoer samt tre tidlige prototyper af spil. To af selskaberne er fra Aalborg og Aarhus, resten ligger i København.

"Forskellen på denne støtteordning og så en normal investor er, at vi tør gå ind meget tidligt i udviklingsprocessen og give et skub til de bedste spiludviklere. Tilbagemeldingerne og blåstemplingen fra os er nemlig guld værd for potentielle investorer, for det er lige præcis sådan en undersøgelse af branchen, de ikke selv har mulighed, råd og tid til at lave", siger han.

Det er derfor, at alle spiludviklere, der søger støtte, skal indsende dynger af dokumentation om deres projekter:

"For at få støtte på 75.000 kr. til en prototype skal udviklerne måske udføre et arbejde for 150.000 kr. Ja, det er et højt krav om relativt få penge, men det er for at sikre, at den ansøgning, udviklerne udarbejder, matcher de krav, som de møder, hvis de skal ind hos globale spilforlag som f.eks. Sony eller Microsoft", siger Thomas Howalt.

Sammen med to eksterne læsere - pt. medieforsker Anne Mette Thorhauge og spildesigner Søren Lundgaard - bedømmer Thomas Howalt ansøgningerne, der derpå sendes i høring til New Danish Screens styregruppe for til sidst at blive godkendt i Filminstituttets direktion. I første ansøgningsrunde modtog spilordningen 16 ansøgninger, hvoraf syv projekter fik tildelt støtte.

Diversiteten er iøjnefaldende
"Ansøgningerne pegede i alle retninger, og der var ingen overordnet trend. Her var mobilspil, netværksspil, singleplayerspil, multiplayerspil, Xbox 360 Live spil, pc-spil og et rigt og spraglet udvalg af ideer. I forhold til størrelsen har Danmark en enorm talentmængde - ja faktisk en større talentmængde, end der er hjemmemarked til. Du kan ikke leve af at lave spil til det danske hjemmemarked alene, så du er nødt til at tænke internationalt".

Et af kravene for at få støtte er, at man udvikler spillet til børn og unge, men definitionen lader Howalt være op til spiludviklerne selv: "Spillene, der søges støtte til, skal selvsagt være velegnede til målgruppen, men i stedet for at vi dikterer, hvad børn er, lægger vi det over til producenterne selv. F.eks. kan et spil sagtens være uegnet til mindre børn uden det involverer vold; spillet kan simpelthen være for intenst eller gå for hurtigt, for børn i den alder oplever meget stærkt", siger han.

Udviklere bør følge hjertet
Howalts råd til nye spiludviklere er, at man først og fremmest bør gå efter, hvad man har lyst til at lave. Samtidig skal spillet levere noget unikt eller have en personlig kant, der gør det særegent på spilmarkedet. Spil startede med underholdning, primært til børn, men det kan blive en af Danmarks helt store eksportvarer, hvis der satses på området.

"Forhåbentlig er spilordningen med til at tydeliggøre for beslutningstagerne, at det virkelig kan betale sig at give den hjælp, der skal til: Bibeholde og udvikle DADIU (Det Danske Akademi for Digital Interaktiv Underholdning) og andre uddannelsessteder, støtte planerne for Det Interaktive Hus (et dansk kraftcenter for udvikling af interaktiv, digital underholdning med uddannelse, væksthus for spiludviklingsfirmaer m.m. - red.) og forhåbentlig fastholde og udvikle spilordningen i et kommende medieforlig", siger Thomas Howalt.

Tag spillene seriøst
"Man bør tage computerspil seriøst, for det er den på verdensplan hurtigst voksende underholdningsindustri med 9-12 procent vækst om året. Udenlandske spilforlag kigger også på mulighederne for statsstøtte og uddannelse, så om 5-8 år er der formentlig andre udenlandske spilforlag end Eidos (Eidos købte IO Interactive i 2004 - red.), der vil investere i danske spiludviklere."

"Vi er aktører på et globalt spilmarked, hvor der er mange regeringer, der gerne vil have deres lande med på vognen. Singapore investerer i øjeblikket enormt, og Canada og Korea har gunstige forhold for spiludviklere. Andre lande diskuterer, hvordan man kan gøre, og her er specielt Frankrig meget på banen. Endelig er det interessant, at spil flytter sig fra underholdning og ud i andre typer produkter såsom læring, genoptræning, sikkerhedstræning og meget andet. Vil vi virkelig ikke være en del af det marked?" siger Thomas Howalt.

(Af Thomas Vigild)