Alison Casey fra det London-baserede analyseinstitut Futuresource Consulting har set nærmere på globale tendenser i filmmarkedet. Mandag den 23. november fremlagde hun deres forventninger til de kommende år på Lanceringsdagen i Filmhuset.
Ifølge Alison Caseys prognoser vil det globale forbrug af film og tv stige fra $250 mia. i 2009 til $300 mia. i 2014. Den største del af stigningen vil gå til de abonnementsbetalte tv-kanaler.
Biografmarkedet er i stigning
Der vil være fortsatte stigninger i det globale biografmarked frem mod 2014, som primært skyldes højere billetpriser. Især 3D-filmene er med til at hæve priserne.
"Man skal dog passe på. Flere og flere familier begynder at spørge sig selv, om de kan betale ekstraprisen for at se filmen i 3D. Flere vil begynde at vælge 2D-versionen, når der ikke er tale om storfilm," fortalte Alison Casey til ca. 170 lyttende producere og distributører.
De øgede indtægter ved billetlugen bliver dog spist af et samlet fald i indtægterne for dvd og Blue-Ray. Mens dvd-indtægterne falder hurtigt, vil der fortsat frem mod 2014 være en stigning i Blue-Ray-indtægterne.
Der vil også være mulighed for øgede indtægter til filmbranchen i forbindelse med Video-On-Demand, betalingskanaler og online video. Film på internettet og mobile platforme vil dog fortsat kun give små indtægter i de kommende år, da forbrugerne ikke er villige til at betale ret meget for det. De er vant til at kunne få indholdet gratis eller næsten gratis.
Internet og 3D på fjernsynet
Den teknologiske udvikling vil ifølge Alison Caseys beregninger medføre, at 40 % af alle husstande i Vesteuropa (62 % i USA) forventes at have et 3D-tv i 2015. Forskellen i produktionsprisen mellem et 2D- og 3D-tv er så lille, at det snart vil blive standard i alle nye fjernsyn. Biograferne vil dermed ikke stå med monopol på 3D-oplevelsen. For producenterne betyder det omvendt, at de kan få deres 3D-indhold ud flere steder.
Også integrationen af internet i fjernsynet kommer til at ændre tv-oplevelsen. Med fjernsynet forbundet direkte til internettet vil brugerne i højere grad kunne se det de vil, når de vil; både som Video-On-Demand og gratis-tjenester.
Om prognoserne holder, vil kun fremtiden vise. Det er ikke altid at vejrudsigten holder, men Alison Caseys bud giver da noget at forholde sig til.
Oplæg
Alison Caseys oplæg (pdf)