
En mandag morgen i Biffen i Aalborg åbnede dørene til den allerførste forestilling i Med Skolen i Biografen. En flok skoleelever strømmede ind for at se den danske film ’Albert’ (1998) – Jørn Faurschous filmatisering af Ole Lund Kirkegaards bog af samme navn.
Det var d. 23. oktober år 2000. Siden har der været mere end 350 spillefilm fra hele verden på programmet. I dag er biografforestillinger blevet en fast del af skoleskemaet i over 80 % af landets kommuner. Det årlige deltagerantal svarer til 1/3 af det samlede elevtal i Danmark.
Film på skoleskemaet
Filminstituttet og en række tætte samarbejdspartnere står bag skolebioordningen Med Skolen i Biografen.
En af de afgørende drivkræfter er Keld Mathiesen fra Center for Undervisningsmidler. Han var med til at starte Med Skolen i Biografen og har lagt mange kræfter i at styrke filmordningen gennem årene. Han siger:
”At sætte filmen på skoleskemaet og bruge biografen som klasseværelse er et højdepunkt i et undervisningsforløb, der rammesættes af det undervisningsmateriale, vi tilbyder til filmene.
Med Skolen i Biografen tilbyder kvalitetsfilm fra et skandinavisk og internationalt repertoire, som tidens børn og unge oftest ikke selv vil opsøge eller få adgang til at se. Og det helt særlige ved ordningen er tilbuddet om at fordybe sig i fællesskab – som vi altid har gjort i biografens rum, men som i dag er udfordret på alle måder.”

Fælles filmoplevelser
Landets kommuner er også vigtige samarbejdspartnere og er med til at finansiere ordningen lokalt. Soffia Steen Snorradottir, som er koordinator i Kulturkanten, Nordjyllands kulturaftale, er enig med Keld Mathiesen og siger:
"Med Skolen i Biografen viser sin værdi ved ikke kun at tilbyde filmoplevelser, men også ved at styrke klassefællesskabet omkring biografturen. For os som kulturregion, der fokuserer på at give børn og unge lige adgang til kulturtilbud, uanset geografiske og demografiske forskelle, er det virkelig dejligt at have et tilbud, der sælger sig selv. Det er let at formidle og kan nemt integreres i skolernes undervisning og hverdag. Programmet er uvurderligt for både det enkelte barn, fællesskabet og de voksne, som får værktøjer og kulturtilbud til børnene.”
Mange af de lærere, som benytter tilbuddet, fremhæver også den fælles filmoplevelse. Det fremgår blandt andet af de brugerundersøgelser, som Filminstituttet og Center for Undervisningsmidler jævnligt laver. Her understreger lærerne, at det er positivt for deres klasser med en fælles filmoplevelse som alternativ til at sidde med hver sin lille skærm. Lærerne fortæller, at biografoplevelsen skaber en fælles referenceramme, som er god at tage udgangspunkt i, når man fx skal diskutere svære emner som mobning, ensomhed eller sorg.
Biografen som klasseværelse
Sune Lind Thomsen, formand for Danske Biografer, vægter også den fælles biografoplevelse, samtidig med at han fremhæver et vigtigt dannelsesmæssigt perspektiv ved skolebioordningen:
”Med Skolen i Biografen er ikke blot en kreativ måde at bringe undervisningen ud af klasseværelset på – det er et læringsrum i sig selv. Filmene handler om relevante temaer, der inspirerer til diskussioner om historie, kultur, etik og identitet. Biografoplevelsen tilbyder en fælles ramme, der styrker refleksion og dialog mellem eleverne. At se film sammen i biografens mørke rummer en unik social dimension, som man ikke får ved at se film alene. Eleverne udvikler også en forståelse for filmmediets æstetik og fortælling, hvilket styrker deres mediekundskab. Programmet fremmer almen dannelse ved at præsentere film, der behandler samfundsmæssige emner og kulturelle værdier. Filmene åbner nye perspektiver, understøtter social interaktion og fremmer en dybere forståelse af de samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge, der binder os alle sammen.”

Første tur i biografen
Med Skolen i Biografen har også et andet vigtigt dannelsesmæssigt perspektiv. For en del elever er skolebioordningen deres første møde med biografrummet. I den seneste brugerundersøgelse svarer 37 % af lærerne, at de har elever, som får deres livs første biograftur, når de er i Med Skolen i Biografen. Da kulturelle vaner helst skal udvikles fra barnsben, fremmer tidlige biografoplevelser, at man bliver livslang biografgænger. På den måde er Med Skolen i Biografen ikke kun med til at give filmene et længere liv i biograferne, ordningen inspirerer også et nyt og fremtidigt publikum.
Anderledes filmoplevelser
Ud over at udvikle og inspirere fremtidens biografpublikum har ambitionen været at kvalificere filmundervisningen ved at give skolen langt bedre vilkår for at anvende biografen som klasseværelse. Der har også været et ønske om at styrke filmen – at give film et længere liv, større udbredelse og fremme kulturel diversitet.
Lærerne, som går i Med Skolen i Biografen, fortæller, at de netop sætter pris på mangfoldigheden i de filmtitler, der vises. De synes, det er vigtigt, at der er film fra hele verden, og at det er kvalitetsfilm målrettet børn og unge, som eleverne ikke får at se på anden vis – enten fordi filmene ikke finder vej til almindelig biografdistribution, eller fordi eleverne ikke selv har mulighed for eller vælger at se dem.
Peter Sølvsten Thomsen, filmudlejer og distributionschef i Angel Films, fremhæver det samme:
”Med Skolen i Biografen er i mine øjne et af de vigtigste initiativer for filmkunstens fremme herhjemme. Skolebioordningen præsenterer et kurateret filmudvalg med høj diversitet og højt kvalitetsniveau for fremtidens biografgængere. Dermed sikrer man, at børn og unge både får en biografoplevelse og får mulighed for at stifte bekendtskab med en type film, de ikke normalt ville opsøge. Film med substans og originalitet, der ansporer til samtaler og diskussioner i det videre undervisningsforløb. Det er nudging på den gode måde!”

Større udbredelse
Med Skolen i Biografens program præsenterer filmoplevelser fra hele verden. Hen over årene har 80 % af programmet bestået af smalle titler, der også kan betegnes som arthouse-film. Med Skolen i Biografen viser et alternativt program, hvilket blandt andet kan illustreres ved at sammenligne billetsalget for ordningen med det ordinære biografmarked i forhold til filmenes nationalitet.
Nedenfor kan man på 'lagkagen' til venstre se, at Med Skolen i Biografen har solgt billetter til 46% europæiske film, 34% danske film, 11% film fra USA og 9% fra den øvrige verden. Sammenligner man med det almindelige biografmarked i skiven til højre ser vi, at USA står for 54%, Danmark for 29%, Europa for 14% og øvrige verden for 3%.
Fordeling af billetsalg ift. filmens oprindelsesland - Med Skolen i Biografen til venstre, almindelig biografmarked til højre.
Mange af de smallere film møder deres publikum via Med Skolen i Biografen. Særligt for udbredelsen af europæisk film har ordningen betydning, ikke mindst for de skandinaviske lande, hvis film trods vores naboskab sjældent når et dansk børne- og ungdomspublikum. Takket være Med Skolen i Biografen bliver film fra disse lande i gennemsnit set af 50-75 % flere.
Danske film har altid været populære i skolebioordningen. Syv ud af de ti mest sete film gennem årene er danske, og i top ligger ’Den utrolige historie om den kæmpestore pære’ (2017), ’Jeg er William’ (2017) og ’Skammerens datter’ (2015).
Flere af de danske film, som er med i Med Skolen i Biografen, har også haft et godt liv i den ordinære biografdistribution, men skolebioordningen giver filmene et længere liv, hvor de når et endnu større publikum.
Top 10 mest sete film i Med Skolen i Biografen sammenlignet med almindelige biografvisninger
Film i undervisningen
Kendetegnende for de mest sete film – både danske og internationale – er, at de har bogforlæg. Det gør dem mere populære i undervisningen, særligt i dansk, hvor eleverne arbejder med analyse af både filmen og bogen bag.
Det undervisningsmæssige perspektiv og sammenspillet mellem film og undervisningsmaterialer bliver også fremhævet af lærerne. Seneste brugerundersøgelse viser, at over 80 % af klasserne bruger de undervisningsmaterialer, som hører til filmene – og som lærere og elever kan hente på lærings- og streamingsitet Filmcentralen. Materialerne kvalificerer klassens arbejde med filmen, så det både bliver en fælles oplevelse og undervisningsrelevant. Materialerne er altid relateret til Fælles Mål og rummer afsnit til både elever og lærere med fokus på analyse af filmens temaer, fortælling, karakterer og filmsprog.

Film- og biografkultur til alle
Med undervisningsmaterialerne bliver filmene gjort endnu mere tilgængelige for undervisning. Netop tilgængelighed er centralt for Med Skolen i Biografen, ikke kun i forhold til materialerne, men også filmene. De skal være tilgængelige for deres publikum, og de skal kunne ses over hele landet.
Det er en målsætning, at alle børn- og unge skal have mulighed for at opleve film i deres lokale biograf. Vi er der ikke helt endnu, men i dette skoleår bliver der vist film i 134 biografer i 83 af landets kommuner, hvilket svarer til 81 % af biograferne og 85 % af kommunerne i Danmark.
Marie Louise Klitgaard Nielsen, som er projektleder i Kulturkanten, Nordjyllands kulturaftale, siger:
”Nordjyllands kulturaftale fokuserer på adgang til kultur, og biografordningen skal sikre, at film når ud til alle børn i regionen. At tage i biografen med klassen er ikke en selvfølge, da transport og vikardækning er store udgifter for skolerne. Adgang til relevante film til en overkommelig pris er derfor afgørende for skolernes prioritering.
Selvom børn har adgang til streaming, er biografoplevelsen unik. At opleve film sammen med andre kalder på nogle helt andre bearbejdningsprocesser, og her kommer også læreren ind i billedet som den formidler, der kan drøfte de tanker og følelser, en film kan sætte i gang. Filmene i ordningen er kvalitetssikrede, hvilket hjælper lærere og familier i valget af indhold. Vi ved også, at kulturforbrug i barndommen hænger sammen med kulturforbrug i voksenlivet, så gode biografoplevelser er vigtige for fremtidens biografbesøg.”
Med Skolen i Biografen er fortsat et vigtigt bidrag til den målsætning, som Filminstituttet ifølge Filmloven har om at fremme filmkunst, filmkultur og biografkultur i hele Danmark.