Børn og unge er storforbrugere af film og serier og kommunikerer via billedbårne sociale medier som Snapchat og Instagram. Lærerne har taget konsekvensen af medieudviklingen: Der bliver vist flere film og arbejdet mere med filmanalyse i undervisningen end nogensinde før. Det viser de nyeste tal fra Det Danske Filminstituts undervisningstilbud.
Der er 57 % flere brugere på DFI’s streaming- og undervisningsportal Filmcentralen/Undervisning siden 2015. I samme periode er antallet af årlige filmvisninger steget med mere end 35 %. Samtidig er brugen af undervisningsmaterialer på Filmcentralen mere end fordoblet, og markant flere klikker sig ind på Filmcentralens online Filmleksikon. Det peger i retning af, at flere lærere lægger vægt på, at eleverne får viden om filmsprog, filmfaglige begreber og hvordan, man kommunikerer med levende billeder.
DFI har også taget konsekvensen af medieudviklingen og lancerede i 2018 appen Filmcentralen/For de yngste. Den rummer film og en lang række aktiviteter målrettet de 3-6-årige i dagtilbud. Formålet med appen er bl.a. at give de yngste børn gode filmoplevelser i fællesskab, give dem mulighed for at udtrykke sig med billeder og lyd og at styrke deres digitale dannelse. Filmcentralen/For de yngste har vakt stor interesse i faglige kredse og er blevet en ny del af det pædagogiske arbejde i en række institutioner.
FILM-X moderniseret
En anden konsekvens, DFI har taget af medieudviklingen, er at gennemføre en omfattende renovering af FILM-X-studierne i Cinemateket i 2018-19. Studierne er ombygget, og teknikken er moderniseret, så produktionsprocessen er mere fleksibel, og der er tilføjet en række nye scenografier, så man kan skabe en større variation af fortællinger.
Et undervisningsforløb i FILM-X er med til at give børn og unge en dybere forståelse af visuelle fortælleformer. For én ting er optage små film til sociale medier med mobilen – noget andet er at arbejde med film i professionelle rammer. I de kommende år vil DFI sætte fokus på at udbrede FILM-X til flere regioner, der ønsker at arbejde med digital dannelse og kreativ læring med levende billeder.
Filmsprog er det nye alfabet
Det er meget positivt, at skolerne i højere grad arbejder med film og filmanalyse, mener Claus Hjorth, leder af afdelingen Børn & Unge på DFI. Det ligger i tråd med den generelle udvikling, hvor film får en stadig større kulturel betydning:
”Film er en væsentlig kilde til børn og unges dannelse – en kilde til at forstå og tage aktiv del i samtiden og reflektere over identitet og de fællesskaber, man indgår i. Samtidig udgør filmmediet en vigtig del af børn og unges hverdagskommunikation. Kort sagt rangerer levende billeder på niveau med det skrevne ord i det 21. århundredes dannelses- og læringsgrundlag. Filmsprog er det nye alfabet.
Som kulturinstitution har Filminstituttet et stort ansvar for at understøtte børn og unges aktive og kritiske tilgang til filmen. Vi er imponerede over det stærke lokale engagement, vi møder i skoler, gymnasier, daginstitutioner og biblioteker i hele landet. Filmen som kunstart rummer store muligheder for fælles oplevelser, fordybelse og dialog om temaer, der præger børn og unges hverdagsliv og deres forestillinger om fremtiden. Med de gode resultater fra 2018 får vi bekræftet, at skolerne meget gerne vil invitere filmen indenfor,” siger Claus Hjorth.