Film til snotunger

 

Billede til artiklen Film til snotunger

En time foran tv-skærmen behøver ikke at være lig med tomme filmkalorier. Med Filmpilot efteruddannelsen ønsker Det Danske Filminstitut at vise pædagoger og børnebibliotekarer, at børnefilm er en kunstart på linje med børnebøger. DFI har desuden lige udgivet en antologi, der samler og formidler erfaringerne fra Filmpilot efteruddannelsen.

Filminstruktør Anders Morgenthaler er blandt bidragsyderne i antologien Filmpilot. Han reflekterer over, hvordan man skriver sjovt til en "snotunge" og opfordrer til at man husker kagen i hovedet, prutten, hundelorten og ellevetallet under næsen - alt det sanselige børn sætter pris på.

Firkantede øjne. Kridhvid hud. Spaghettiarme. Omtrent sådan kommer ungerne til at se ud, hvis de tilbringer eftermiddagene foran computerskærmen eller fjernsynet i stedet for at drøne rundt på legepladsen.

Sådan lyder myten, som i årevis har hersket blandt bekymrede forældre og pædagoger, der ikke helt forstår, hvorfor de små hellere vil spille computer end ludo og lege udenfor. Men børnenes intense medieforbrug behøver ikke være dårligt. Hvis de voksne formår at guide dem forsvarligt igennem film- og computerverdenen, kan en time foran fjernsynet være en lærerig og spændende oplevelse.

Kunstneriske oplevelser til både børn og voksne
Det mener Det Danske Filminstitut, som i samarbejde med VIA University College og Danske Børne- og Ungdomsfilmklubber har lanceret Filmpilot - en efteruddannelse, der klæder pædagoger, børnekulturformidlere og børnebibliotekarer på til at møde førskolebørnene i den virtuelle verden.
"Mange voksne betragter børnenes film- og medieforbrug som noget underlødigt. Noget, der kun hører hjemme i populærkulturen og kun finder vej til daginstitutionerne, hvis det siler ned udenfor, eller det kniber med at finde vikarer. Med Filmpilot vil vi vise pædagogerne, at børnefilm ikke kun kommer fra den kommercielle industri. Der findes masser af fine film, som vil give både børn og voksne nogle kunstneriske oplevelser og en unik indsigt i det at være barn," fortæller uddannelseskonsulent i Det Danske Filminstitut, Ditte Mejlhede, som er en af hovedkræfterne bag projektet.

Tage stilling til børnenes verden
På Filmpilot uddannelsen får pædagogerne ideer til, hvordan børnenes filmoplevelser kan leve videre i pædagogiske aktiviteter. Når børnene f.eks. leger med filmens virkemidler, som lyd og lys, får de en fornemmelse for, hvordan film er skruet sammen, og hvad der får dem til at gyse og grine.

"Det er vores opgave som voksne at kvalificere børnene til at færdes i det her univers. Man skal tage stilling til den verden, som børnene lever i. Ikke bare fornægte den," mener Ditte Mejlhede.

Pædagogisk relevans
Ifølge psykolog Inge Schoug Larsen, som har stået for den eksterne evaluering af Filmpilot uddannelsen, var film forbundet med dårlig samvittighed for langt de fleste pædagoger forud for uddannelsen. Men efter kurset oplevede størstedelen af deltagerne en ny begejstring for filmmediet. Det går nemlig ganske godt i spænd med hverdagen i børnehaven.

"Der er sket et erkendelsesskred i den måde, hvorpå de opfatter film. Inden kurset havde de meget lidt filmforståelse. Nu har de opdaget, at der er en pædagogisk relevans i at vise film for børnene," fortæller Inge Schoug Larsen og tilføjer, at især pædagoger fra børnehaver med to-sprogede børn har nydt godt af Filmpilot uddannelsen.

"Det kan være svært at integrere de to-sprogede børn i børnefællesskabet, og derfor er det godt at kunne vise nogle film om for eksempel venskaber på tværs af forskellige kulturer."

Ikke bare en pause
Per Guldbrandsen fra Fadls Børnehave i Århus er en af de pædagoger, der har fået øjnene op for filmmediets kunnen, efter han har gennemført Filmpilot uddannelsen. Før var der mest af alt tale om en social begivenhed med popcorn og hjemmelavede billetter, når børnehaven viste film. I dag er pædagogerne blevet bedre til at bearbejde filmene med børnene.

"Grænsen mellem fiktion og virkelighed er nærmest ikke-eksisterende for børn i børnehavealderen. Derfor er det vigtigt, at vi voksne er med, når børnene ser film. Man skal ikke bare bruge filmen som en pause," siger Per Guldbrandsen.

Fakta om Filmpilot:
Efteruddannelsen henvender sig til pædagoger, børnebibliotekarer og børnekulturformidlere, der arbejder med børn i alderen 3 til 6 år.
Filmpilot udbydes både som flerdages-kurser, halvdags-kurser og inspirationskurser til personaledage.
/ Læs mere om Filmpilot

/ "Filmpilot - førskolebørns møde med filmen". (Pdf)

Antologi og dvd kan rekvireres gratis ved henvendelse til Ditte Mejlhede, dittem@dfi.dk.

Filmmediet er universelt
Han mener, at det ofte er mere effektivt at vise en film end at læse en bog højt, hvis man vil formidle en bestemt følelse for de små børn.

"Med alle sine lyde, farver og visuelle elementer rammer filmmediet de små børnehavebørn meget stærkere i hjertet end bøger. De får ganske enkelt en utrolig stærk oplevelse ud af at se film," siger Per Guldbrandsen og tilføjer:

"Efter Filmpilot er det gået op for mig, at filmmediet er universelt. De følelser, gode børnefilm formidler, er universelle for alle børn i børnehavealderen. Uanset om de er fra Indien, Afrika eller Danmark."

Det Danske Filminstitut har netop udgivet antologien "Filmpilot - førskolebørns møde med filmen", der samler erfaringerne fra efteruddannelsen. Med udgivelsen følger en dvd med de tre små filmperler til de 3-6-årige: "Den lille ridder", "Ernst i svømmehallen" og "Drengen i kufferten".