Filminstituttet sætter fokus på Norden i klassen og biografen

NORDEN PÅ FILM. Med en verden i hastig forandring er der stigende interesse for at styrke sammenholdet og kendskabet til vores nordiske naboer i Skandinavien og Rigsfællesskabet. Filminstituttet lancerer derfor nye tiltag under projektet ’Norden på film’, der skal gøre det lettere for både børn og voksne at blive klogere på den nordiske region gennem film og undervisning.

Nordens Dag markerer startskuddet på ny filmserie

Den 23. marts på Nordens Dag inviterer Filminstituttets biograf Cinemateket til skandinavisk filmfest, der markerer åbningen af en ny nordisk filmserie. Aftenen byder på visning af den norske stumfilmsklassiker ’Fredløs og lovløs’ (originaltitel ’Troll-elgen’) med livemusik, samt introduktion ved den svenske filmarkivar Tina Stenkulla Anckarman. Efterfølgende vises den nye danske dokumentar ’Heks’ (2025) med et tilhørende hekseritual og en samtale mellem hovedperson Andrea Hejlskov og den norske teolog Jone Gro Salomonsen, modereret af forfatter og journalist Nanna Goul.

Cinematekets filmserie fortsætter i marts og april og byder blandt andet på visning og oplæg om den dansk-finske filmperle ’Fredløs’ (1935), den islandske gyser ’Lamb’ (2021) samt en biografmaraton med den svenske hitserie ’Hændelser ved vand’ (2023). Hele programmet opdateres løbende på Cinematekets hjemmeside.

Undervisningsmateriale styrker nordisk naboskab

Parallelt med biografserien lanceres undervisningsmaterialet ’Fokus på Norden’ den 1. april på Filminstituttets undervisningssite Filmcentralen. Materialet er målrettet elever i 4.-9. klasse i dansk og historie og er tilgængeligt i hele Rigsfællesskabet.

”Norden og Rigsfællesskabet har i mange år været underrepræsenteret i undervisningen i den danske folkeskole. Den manglende viden betyder, at vi i dag oplever misforståelser og fordomme både blandt unge og i samarbejder på tværs af landene. Mere og bedre undervisning vil kunne bidrage til en stærkere dialog og forståelse af hinanden,” siger Lisbeth Valgreen, forfatter til materialet og cand.mag. i grønlandske og arktiske studier.

Mere information

Sara Prahl
Projektleder – Formidling
sarapr@dfi.dk

Gennem en række film fra hele Norden får eleverne mulighed for at analysere nordiske fortællinger og samtidig styrke deres nabosprogsforståelse. Eleverne vil også selv kunne skabe film om livet som ung i Norden, hvilket skal give dem et nuanceret blik på regionens kulturelle fællesskab og forskelligheder.

”Forhåbentlig kan filmvinklen gøre eleverne bevidste om Norden som fællesskab, men i lige så høj grad udfordre den klassiske nordiske fortælling, vi kender fra film. Det er vigtigt at forholde sig kritisk til det, man ser – også i en nordisk kontekst,” siger Martin Schantz Faurholt, undervisningsredaktør på Filminstituttet.

Projektet ’Norden på film’ løber frem til 2026 og er støttet af A.P. Møller Fonden. Læs mere om initiativet på www.nordenpaafilm.org.

Filmserien: ’Norden på film – Langt ude i skoven’ er arrangeret i samarbejde med Nabolandskanalerne, Norsk Filminstitutt, Svenska Filminstitut og CPH:DOX.

Analyser af Rigsfællesskabet og Norden

  • En analyse foretaget af ungdomsforeninger i Rigsfællesskabet fra 2024 peger på, at unge danskere, færinger og grønlændere har et begrænset kendskab til Rigsfællesskabet og landene deri.
    Læs analysen
  • Samtidig fortæller en rapport bestilt af Nordisk Ministerråd fra februar i år, at lærere i Norden synes undervisning i de nordiske sprog er vigtigt, men at det generelt bliver nedprioriteret i en travl hverdag.
    Læs rapporten