
Måske er der håb at finde i, at verdens ende har været umiddelbart forestående lige så længe, som mennesker har eksisteret. Fra oldtidens mytologiske og religiøse forestillinger om syndfloden og Guds straf til nutidens truende globale klimakatastrofe, koldkrigens comeback og coronavirussens spredning.

Redaktionen bag streamingsitet Danmark på film har gravet en række film frem, som på forskellig vis behandler undergang og katastrofevisioner op gennem det 20. århundrede. Det udspiller sig i beredskabsfilm, nyheder, statslige oplysningsfilm og debatfilm, samt en enkelt afstikker til en billedfortælling om middelalderens opfattelse af dommedag fortalt via kalkmalerier.
Politikens filmjournaler bragte i begyndelsen af 50’erne Koreakrig, oprustning og naturkatastrofer ind i de danske biografer, hvor de kørte som forfilm. Beredskabsfilm, som den danske stat producerede for at skabe størst mulig sikkerhed, hvis en atomkrig skulle bryde ud, pustede ofte ufrivilligt til fremtidsangsten. Eller hvis en atomulykke skulle indtræffe, som den gjorde på Thulebasen i Grønland, hvor et amerikansk atombombefly styrtede ned i 1968. I filmen ’Ultima Thule’ fra samme år skildrer Jørgen Roos, hvordan Thule-fangeres livsgrundlag er radikalt forandret efter katastrofen.

En historisk hilsen til nutidens angst for klimaændringer findes i Bent Barfods animationsfilm ’Solen er rød’ fra 1972. Den handler ganske vist ikke om menneskeskabte klimaforandringer, men menneskeskabt forurening af den gammeldags slags. Filmens afslutningsreplik kalder til handling: ”Det er senere, end du tror” – ikke ulig Greta Thunbergs opråb til verdens ledere.
Se undergangen i øjnene i temaet 100 års undergang – fremtidsangst og dommedag på film på streamingsitet 'Danmark på film'.