Den mislykkedes skuespilleraspirant Albert slæber sin kuffert efter sig, mens han modvilligt tager de sidste skridt op mod barndomsgården i Thy, hvor hans demente farmor holder 80 års fødselsdag for familien. Inde bag hoveddøren venter alt det, Albert forsøgte at slippe væk fra, da han flyttede til København – hans farmors tomme stirren, hans dybt alkoholiserede far, hans ludoman-søster og hans modbydelige faster.
Det lyder i sig selv som en udfordrende familiesammenkomst, men i 'Helved' bliver det til et sandt mareridt, da Albert af mystiske årsager tvinges til at gennemleve den samme dag igen og igen. Og igen…
Serien er skrevet og instrueret af Lars T. Therkildsen, der i 2010 debuterede med sketchshowet 'Turbomodul', som også var forankret i den jyske muld. Her præsenterede Therkildsen et nyt, autentisk blik på Jylland under de morsomme karikaturer sammen med sin faste makker, barndomsvennen Charter McClouskey. McClouskey spiller også hovedrollen i 'Helved', som kan streames på Amazon Prime.
'Turbomodul' blev udgivet direkte på Youtube og fik siden sit hjem på TV 2 Zulu, som også udgav makkerparrets spinoff-serie 'Jacob Ditzel'. Begge serier har fået et større kultfølge.
Men selvom 'Helved' og 'Turbomodul' har humoren til fælles, er den nye serie langt mere ambitiøs. Idéen til serien opstod, da New Danish Screen efterlyste radikale fortællinger i webserieformatet under initiativet New Danish Webisodes.
"Der blev lagt op til, at man skulle eksperimentere og at ens idé skulle kunne forløses på lavbudget. Den slags benspænd, synes jeg altid er spændende at arbejde med, fordi det fordrer kreativitet. Og så havde jeg i et stykke tid ønsket at lege med en afgrænset arena og det her tidsloop," fortæller Therkildsen.
Kilde til større originalitet
'Helved' er optaget over 23 dage on location uden for Horsens, og de fleste fra produktionsholdet har været fra Aarhus-regionen. For Therkildsen, der selv er født og opvokset i Thy, har det været vigtigt at præsentere et oprigtigt blik på livet i Jylland – også selvom han arbejder inden for komediegenren, hvor karikaturerne naturligt hører hjemme.
"Jeg synes, det er vigtigt, at det føles autentisk. Selvom jeg laver noget, hvor nogle af karaktererne måske er lidt karikerede, stammer figurerne fra et sted, som er ægte. Da vi lavede nogle af de vildt karikerede karakterer i 'Turbomodul' var vores respons fra folk i Jylland, at de godt kunne genkende karaktererne. Det synes jeg er vigtigt.
I 'Helved' virker karaktererne måske som nogle jyske karikaturer, men i takt med at man kommer længere ind i serien, finder man ud af, hvad der ligger til grund for deres karaktertræk. Alle figurerne er skrevet på et kendskab til miljøet. Jeg ville ikke kunne skrive en serie, der foregår på Sydsjælland, for det har jeg ikke noget kendskab til. Det havde været et postulat, og så holder humoren og karaktererne ikke. Samtidig tror jeg, at de fleste vil kunne nikke genkende til familiefødselsdage, hvor alt føles som en gentagelse af de forrige år," siger Therkildsen.
Den 38-årige instruktør ser webserieformatet som en unik mulighed for at prøve nye ting af. Og med 'Helved' fik han mulighed for at fortælle en mørkere, dybere og mere eksperimenterende fortælling end tidligere, fordi han virkelig kunne satse.
"Jeg vil mene, at det giver nogle andre muligheder, at serierne har et kortere format. Når et afsnit er 10-15 minutter lange, skal man tage nogle ret markante kunstneriske valg: Gå efter struben og gøre noget, som er vildere eller hurtigere end normalt. Samtidig giver de lavere budgetter mulighed for at afprøve ting, man måske ellers ikke ville få lov til. Jeg tror, det ville være svært for os at lave en komedieserie, der leger med loopet og samtidig har David Lynch-referencer og metalag, andre steder.
New Danish Screen gav os rammerne til at eksperimentere, fordi det allerede fra start af stod i kortene, at kreativiteten skulle styre, og at der ikke skulle tænkes i sikre baner," siger Therkildsen.
Hvad ser du som styrken ved at bruge internettet som platform?
"Først og fremmest er det jo en måde, hvor man finder ud af ved kasse et, om man har et publikum. Og også hvorvidt ens serie er god eller ej. Da vi startede med at lave 'Turbomodul', havde serien en VHS-lignende æstetik og en kant i forhold til karaktererne, som vi oplevede, at tv-stationerne enten ikke forstod eller turde satse på. Men da serien kom på Youtube, blev vi belønnet ved, at der var mange, som godt kunne lide den.
Det er måske sværere at slå igennem på internettet i dag, da der bliver produceret så meget indhold, men der er i hvert fald en demokratisering, der giver alle mulige folk chancen for at kunne komme ud med deres ting. Jeg tror stadig på, at det er en kilde til stadigt større originalitet."