Hvem er publikum til de danske film i biografen?

PUBLIKUM. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, der blev solgt 3,7 millioner billetter til danske film sidste år. Kombineret med information fra DFI Profilbasen kan man få ny indsigt i, hvem der ser de danske film i forhold til køn, geografi og alder.

Med skiftet til sommertid og april måned følger også udgivelsen af de årlige validerede besøgstal i biograferne fra Danmarks Statistik. Tallene fortæller os, at der i 2018 blev indløst 12,5 mio. billetter, at der findes 167 biografer i Danmark, og at de tre mest sete film alle var danske. Men hvad de ikke kan fortælle er, hvem der faktisk så filmene – og her kommer DFI Profilbasen ind i billedet. I DFI Profilbasen indsamles publikumsprofiler på samtlige film der vises i biograferne, og på den måde spiller data sammen med de overordnende tal fra Danmarks Statistik. DFI profilbasen kan således give et indblik i, hvem der ser hvilke film.

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

Kvinder er f.eks. generelt overrepræsenteret blandt publikum i de danske biografer; og i højere grad til de danske film end de udenlandske. 54% af publikum til danske film i 2018 var kvinder. Til de danske komedier ’Ditte og Louise’ samt ‘Den tid på året’ var andelen af kvinder helt oppe på henholdsvis 65 % og 63 %, men også generelt til familiefilmene, hvor det tilsyneladende oftere er mor end far, der tager ungerne med i biografen. Det er relativt sjældent, at vi ser danske film med flest mænd blandt publikum, men det sker dog. I 2018 var det tilfældet for både ‘I krig & kærlighed’ og ‘The House That Jack Built’, hvor henholdsvis 54 %og 76 % af publikum var mænd.

Apropos ‘I krig & kærlighed’ kan data fra Profilbasen også vise os noget om den geografiske profil af publikum på de enkelte film. ‘I krig & Kærlighed’ skiller sig ud i at være meget lokalt forankret – hele 35% af filmens publikum kom nemlig fra Region Syddanmark, mens 21% af den danske befolkning bor i regionen. Generelt har danske film bedre fat i befolkningen på tværs af hele landet end de udenlandske. Grafen neden for viser hvordan fordelingen af publikum til danske film svarer til fordelingen af befolkningen generelt.

Profilbasen ser også på aldersfordelingen af publikum. Det gælder også for den exceptionelt mest sete film fra 2018, Ternet Ninja, der faktisk rakte langt ud over familiepublikummet. 190.000 af de 937.000 solgte billetter blev indløst af personer i alderen 15-24 år, hvilket gør ’Ternet Ninja’ til den mest sete ‘ungdomsfilm’ i 2018. 

2018 var også året, hvor fjerde og sidste film i Afdeling Q-serien fra Zentropa havde premiere. Filmen blev som de tidligere film i serien et kæmpe tilløbsstykke med mere end 749.000 solgte billetter. Ud over det flotte billetsalg, blev filmen også den hidtil bedst vurderede danske film af publikum i DFI Profilbasen.

Fakta om DFI Profilbasen

DFI har siden 2008 hver måned løbende monitoreret biografpublikummet i samarbejde med bl.a. analysevirksomheden YouGov.

Der gennemføres mere end 1.120 interview online i hver måling, og ud over en mængde demografiske data, undersøges også aspekter som publikums holdninger til filmen, samt adfærd i forbindelse med deres biografbesøg.

Data benyttes til at kvalificere filmbranchen bl.a. i arbejdet med at lancerer film, men benyttes derudover også af journalister, studerende og ikke mindst helt almindelige filminteresserede danskere.

Udvalgte dele af filmprofilerne publiceres løbende på DFI.dk.

 

Tags: