"Mit udgangspunkt er, at jeg interesserer mig for kærlighed og identitet, og hvad der sker med kærligheden og ens parforhold, idet ens kæreste ændrer kønsidentitet. Hvad sker der med intimiteten og begæret, og hvad sker der med den måde, hvorpå man opfatter sig selv som par, og den måde samfundet ser en. Og når man så er i gang med at skabe sig en maskulin identitet og har en naturlig kritisk indstilling til det patriarkat vi lever i, så er jeg nysgerrig for at forstå, hvad det er for en slags mand, man gerne vil være."
Køn i mange stadier
Saskia Bisps "Nobody Passes Perfectly" vil vise nuancerne i forandringen fra et køn til et andet – med andre ord at et kønsskifte er mere eller noget helt andet end at tage hormoner og få udført komplicerede operationer i Fjernøsten.
"Filmen handler hverken om at være offer og født i den forkerte krop og heller ikke om folk, der får fjernet bryster og den slags ydre ting. Den handler om, hvad kønsidentitet egentlig er. Derfor er det interessant, når Erik og Freddie taler sammen og det bliver tydeligt, at Erik har gjort sig mange tanker om, hvad det vil sige at være mand i vores samfund, fordi han ikke er født som mand – mens Freddie ikke på samme måde har reflekteret over det. Hvis man kun tænker køn som enten mand eller kvinde, håber jeg, at filmen kan udfordre det – at man kan gå ud af biografen med en ide om at der måske er 5, 7 eller 20 køn, og samtidig tænke over hvordan man selv er sit eget køn ."
Tableauer, ikke fortælling
Som ramme har Saskia Bisp valgt et meget enkelt setup. Filmen er ikke en klassisk, fremadskridende fortælling, men rummer primært to tableauer – en seng med hvide lagner og et to-personers bord på en pæn restaurant med blomster på bordet og god vin i glassene.
I sengen ligger det lesbiske par Lotte og Tomka og snakker om, hvordan det påvirker deres forhold og deres kærlighed, at Tomka har valgt at skifte køn. Og ved restaurantbordet sidder vennerne Freddie og Erik og snakker om manderoller og om at hvile i sig selv som mand – med den krølle, at Erik engang var en heteroseksuel kvinde og nu har valgt at leve som mand. Og at Freddie ikke på samme måde har været helt tilpas i sin rolle som mand.
"At Erik faktisk hviler i sin identitet som mand i højere grad end Freddie sætter en fed streg under, at køn sidder i hovedet og ikke mellem benene, som Erik også siger i filmen." Derfor er forandringen fra kvinde til mand først og fremmest en indre forandring.
"Med tableauerne har jeg forsøgt at skære ind til benet og ramme noget universelt eller alment med filmen. Derfor ville jeg også rense ud i det tidsspecifikke, så man også kan se den om fem år og føle, at det eksistentielle er ligeså aktuelt. Derfor er det blevet til en klassisk seng med hvide lagner, en restaurant osv. Og selvom både Tomka og Erik er meget udadvendte og performende mennesker– Tomka bl.a. med sit eget boy band, som vi også ser i klip – er hovedvægten lagt på det intime, nærværet og samtalen."
Andres øjne
Saskia Bisp har i lang tid beskæftiget sig med, hvordan man skaber rum til sig selv i hverdagen. En del af det har rod i hendes politiske bagland på venstrefløjen med en fortid på københavnerstationen TV Stop. Græsrødder, modpresse og aktivisme er hende således ikke fremmed. Selvom den politiske dimension er underspillet i "Nobody Passes Perfectly", er den dog til stede som en understrøm."
"Hvis man vælger at blive mand i et patriarkat – og det er sådan et, vi lever i – er det interessant at undersøge, hvilken slags mand, man så vil være. Hvordan vil man ses i samfundets og de andres øjne? Det er noget af den tvivl, Lotte og Tomka taler om i filmen – nemlig, at når Tomka "passerer" som en mand, vil man så ikke bare se dem som et hvilken som helst heteroseksuelt par, når de går på gaden? Kommer de ikke uforvarende til at sende det signal, at det bedste i verden er at ligne de "andre" heteroseksuelle par, selvom det ikke er det, de er? Filmen handler også om hvor mærkeligt det er pludselig at blive spejlet i omverdenen som noget helt andet, end det man er."
"Det ville være rigtig rart, hvis der var større tolerance og plads til forskellighed i samfundet. Hvis man skaber plads til forskellighed og plads til dem, der skaber plads til forskellighed – ja så går det meget bedre! Det er en politisk pointe."
Saskia Bisp understreger, at det grundlæggende ikke kun handler om køn. Det handler også om forandringer, alle kender til. I de fleste parforhold udvikler den ene sig måske pludseligt i en eller anden retning – og filmen handler også om, hvordan man kommer videre derfra. Tomkas forandring er selvfølgelig temmelig radikal, men på et grundlæggende plan er det noget, vi alle sammen kan forholde os til.
Saskia Bisp er uddannet fra Den Danske Filmskole i 2003 med den provokerende og eksperimentelle "Anger". Hun har beskæftiget sig professionelt med film over hele verden.
"Nobody Passes Perfectly" er produceret af Bullitt Film og har modtaget støtte fra Det Danske Filminstituts talentstøtteordning, New Danish Screen.