Otte internationale dokumentarfilm, der indgår i kampagnen Hvorfor fattigdom?, vil fra søndag blive vist af 70 tv-stationer, der dækker mere end 180 lande. Filmene ledsages af radioprogrammer, live-events, undervisningsmateriale, debatfora og en lang række kortfilm, som vil kunne ses på nettet.
I dag vises alle otte film på dokumentarfilmfestivalen IDFA i Amsterdam, der har sat en hel dag af til at fokusere på initiativet. På søndag åbner DR temaugen med Christoffer Guldbrandsens "Tyveriet af Afrika". Her er en præsentation af de tre første film.
"Tyveriet af Afrika"
DR1 søndag den 25. nov. kl. 21.55
"Tyveriet af Afrika". Foto: Lars Skree
"Tyveriet af Afrika" stiller spørgsmålstegn ved, hvor store beløb det er rimeligt at trække ud af et i forvejen udpint land. Firmaet Glencore ejer store kobberminer i Zambia, men gør alt for undgå at betale skat i landet. Christoffer Guldbrandsen går tæt på Glencores aktiviteter i Zambia, hvor 60 % af befolkningen lever for under 1 US dollar om dagen, selv om landet har verdens tredje største forekomst af kobber.
Læs mere om "Tyveriet af Afrika": Et schweizisk mineeventyr under lup
"Velkommen til verden"
DR1 mandag den 26. nov. kl. 21.55
"Velkommen til verden". Foto: Michael Timney
Hvert år bliver 130 millioner børn født. Deres chancer i livet afhænger af, hvor og hvordan de bliver født, og hvem deres forældre er. "Velkommen til verden" ser på livets store lotteri, og spørger om det er værre at være født fattig end dø fattig? Børnedødelighed er stigende i USA, faldende i Kina, mens hver ottende mor dør i barselssengen i Sierra Leone. Instruktøren Brian Hill rejser verden rundt for at møde en ny generation af børn og undersøge de mange glæder og udfordringer, der er ved deres ankomst til verden.
"Den håbløse skole"
DR2 mandag den 26. nov. kl. 23.00
"Den håbløse skole". Foto: Chunlin Cheng
Instruktøren Weijun Chens "Den håbløse skole" fortæller om, hvordan to millioner unge kinesere hvert år uddannes til arbejdsløshed. Kinas økonomiske boom og vægt på, at værdien af hårdt arbejde har skabt en forventning i befolkningen om, at uddannelse er den bedste vej ud af fattigdom. Men Kinas højere uddannelsessystem giver kun job til de få og uddanner i stedet en hel generation til arbejdsløshed og fortvivlelse.