Ikke bare en film om EU…

MEDIA. Umiddelbart skulle man ikke tro, at en dokumentarfilm om beslutningsprocesserne i EU kan være både underholdende og spændende. Men når Christoffer Guldbrandsen står bag kameraet kan den. Som del af FILMupdates serie om MEDIA fortæller filmens producer, Ane Mandrup, om "Præsidenten", der går bag EU's blanke, blå facade.

Politiken har kaldt ham vor tids politiske krønikeskriver, og med film som "Dagbog fra midten" og "Lykketoft finale" har han vist, at han har en unik evne til at gå bag facaden og vise de følelser, som også er en del af den politiske virkelighed. Med sin nye film "Præsidenten" fortsætter Christoffer Guldbrandsen i samme spor. Til anmeldernes store begejstring.

"Målet var at lave en international film, hvor man ikke umiddelbart kunne afkode, hvilket land der var afsender, og det synes jeg er lykkedes"

”Kun få ville tro, at kombinationen af bureaukrater, Bruxelles og en belgisk bedemand er grundstoffet til en både morsom, velfortalt og begavet dokumentarfilm. Men Guldbrandsen formår at hvirvle støvet virtuost op og sætte det ind i en større sammenhæng,” skrev Politikens Lars Trier-Mogensen, da filmen for nylig havde premiere.

Media 20 år

MEDIA er EU's støtteprogram til den audiovisuelle industri i Europa. Det nuværende MEDIA 2007 program løber frem til udgangen af 2013 og har et samlet budget på 755 millioner euro.

Selve sagsbehandlingen foregår i Bruxelles, men der findes lokale MEDIA Desk kontorer i samtlige 32 MEDIA lande. De har til formål at rådgive og informere om MEDIA programmet og støttemulighederne. 

MEDIA's hovedmålsætninger er:

At styrke europæisk kulturel og sproglig mangfoldighed, garantere offentlig adgang til filmisk og audiovisuel kulturarv og fremme interkulturel dialog

At styrke den europæiske audiovisuelle sektors konkurrencedygtighed i et åbent marked

At styrke udbredelsen af europæiske audiovisuelle produkter både inden og uden for EU

 "Præsidenten"…

...er finansieret med støtte fra blandt andre Det Danske Filminstitut, DR, Undervisningsministeriet, Nordisk Film & TV Fond og altså MEDIA-programmet i Bruxelles. Sidstnævnte har tildelt projektet 70.000 euro i TV Broadcast-støtte.

...havde dansk tv-premiere på DR2 i april og fik efterfølgende fremragende anmeldelser. Filmen skal nu vises på de tolv europæiske tv-stationer, som har været med til at finansiere projektet. Bliver om kort tid tilgængeligvia på filmstriben.dk

Ansigter på processen

"Præsidenten", som har modtaget TV Broadcast-støtte gennem MEDIA-programmet, følger hvordan belgiske Herman Achilleus Van Rompuy i 2009 noget uventet blev valgt som den første præsident for det europæiske råd, fordi han var den eneste, som alle EU"s statsledere kunne blive enige om. Samtidig tilbyder filmen et enestående indblik ind i en europæisk beslutningsproces, hvor personlige konflikter og nationale interesser igen og igen står i vejen for de afgørende beslutninger.

”Det er ikke bare en film om EU,” slår "Præsidentens" producer, Ane Mandrup fast. ”Det er en film, som har ambition om at sætte ansigter og mennesker på processerne og forstå dem. At vise den menneskelige side af projektet – på godt og på ondt. Det er nogle store egoer, vi har at gøre med her, men de fleste af dem brænder for det europæiske projekt, og den passion er vi meget glade for, at vi har fået frem,” siger hun og tilføjer, at æren for, at de store statsledere, som medvirker i filmen, taler så frit og ærligt, fuldstændig tilfalder Christoffer Guldbrandsen.

”Christoffer er gentagne gange kommet om bag facaden af det politiske spil i Danmark, og nu lykkes det ham at få internationale toppolitikere til at fortælle åbenhjertigt om spillet om magten. Det er Christoffers store talent.”

Internationalt afsæt

Sammen med resten af holdet bag filmen vidste Ane Mandrup fra starten, at "Præsidenten" ikke skulle have et dansk afsæt. Den skulle være international. Og det ser ud til at være lykkedes. Allerede inden filmen var færdigindspillet, var den blevet forsolgt til tv-stationer fra tolv forskellige lande.

”Det er et flot resultat, men den store interesse overrasker mig egentlig ikke. Målet var at lave en international film, hvor man ikke umiddelbart kunne afkode, hvilket land der var afsender, og det synes jeg er lykkedes” siger Ane Mandrup.

En af årsagerne til, at "Præsidenten" virker international frem for dansk er uden tvivl de mange interviews med nuværende og tidligere statsledere og embedsmænd, som medvirker i filmen. Italienske Romano Prodi og svenske Fredrik Reinfeldt er blot nogle af de store europæiske profiler, som har sagt ja til at lade sig interviewe af Christoffer Guldbrandsen.

”Det har været et stort research- og lobby-arbejde at få kontakt til mange af de medvirkende. Og i nogle tilfælde krævede det også en god portion overtalelse, deres kalendere er jo ret bookede op, og vores interviewaftaler lå ofte flere måneder fremme i tiden,” fortæller Ane Mandrup, og tilføjer, at det koster penge at lave en film som "Præsidenten". Udover de to hovedfinansiører DFI og DR har filmen modtaget penge fra blandt andet Nordisk Film & TV Fond, Undervisningsministeriet og altså MEDIA-programmet i Bruxelles.

”Et så stort og internationalt projekt kræver selvfølgelig flere penge, end hvis alle vores interviewpersoner havde befundet sig indenfor Danmarks" grænser. Vi har gang på gang rejst rundt i Europa for at lave interviews og optagelser, og det er klart, at det fordyrer en film og øger budgettet. Så finansieringen har fyldt meget i vores arbejde med filmen. Det tager tid, men samtidig giver det også energi, når det lykkes at engagere så mange internationale finansiører.”