"Indtil Cannes troede alle, at filmen ville fejle"

FESTIVAL. Nicolas Winding Refn hyldes i denne uge på Filmfest München, hvor fem af instruktørens film bliver vist. Over for et stort, primært ungt bayersk publikum udfoldede Refn sine tanker om at skabe film.

Publikum i Filmfest Münchens såkaldte Black Box, hvor filmfolk får ordet, var mødt op for at høre Nicolas Winding Refn dele sine erfaringer og tanker om at skabe kunst. Især "Drive" og instruktørens kommende danskproducerede film, "Only God Forgives", vakte nysgerrighed. Her er lidt af, hvad Refn gav videre til sit tyske publikum:

Hvordan bevarede du din kunstneriske frihed i "Drive"?

"Man har selvfølgelig ikke den samme frihed som instruktør i Hollywood, som man har i Europa, men jeg havde Ryan Gosling, som på grund af sin stjernestatus kunne beskytte mig. Men derudover måtte jeg også finde på nogle tricks. Det var et meget stramt budget, så det var ikke muligt at filme om, og jeg skød scenerne på en måde, så man ikke kunne lave dem om i postproduktionen."

"Helt frem til premieren var alle involverede sikre på, at filmen ville blive en stor fiasko. Distributøren ville ud af aftalen. Alle sagde, at musikken ikke ville fungere, og at jeg skulle prøve med noget mere ungt som Kanye West. Men vi miksede filmen meget langsomt, så investorerne bare gerne ville have den færdig til sidst. På den måde slap jeg for at ændre noget. Da 'Drive' blev godt modtaget i Cannes, var alle glade, men indtil da troede alle, at filmen ville fejle."

Hvordan kan det være, at du altid står med store bogstaver i dine intro-credits?

"Jeg vil altid have mit navn størst. Film er instruktørens medie. Men på samme tid er film også en vare, der skal kunne sælges. Så man bliver nødt til at se på sig selv som en stjerne. Man bliver nødt til at blive en vare også. Man skal være salgbar. Man kan jo ikke sælge sit ansigt, for det gør skuespillerne. Det eneste, man har som instruktør, er ens navn og den måde, man laver film på, og det bliver man nødt til at udnytte."

Hvordan instruerer du dine skuespillere?

"Skuespillerne er ens vigtigste samarbejdspartnere. Det er dem, der skal udtrykke dine følelser. Der er mange måder, man kan instruere en skuespiller på. Der er ingen korrekt måde. Jeg bruger dem mere som medinstruktører. Jeg siger ikke til dem, hvad jeg gerne vil have. Jeg spørger dem, hvad de gerne vil gøre. Det tager lidt tid, men så prøver vi det, de foreslår, og på den måde får de mulighed for at give sig fuldt ud. Instruktørens job er i virkeligheden ret let. Man skal bare være der, så alle de andre kan gøre deres bedste."

Du har selv oplevet en del modstand i din karriere. Hvordan har det påvirket dine film?

"Kunst blomstrer i modstanden. Modstand tvinger en til at være kreativ. Det kan virke som en kliché, men god smag og sikkerhed er kreativitetens største fjender. Så man bliver nødt til at gamble. Og jo større indsatsen er, desto større er gevinsten også. For mig er der ingen økonomisk gevinst, der kan overskygge kunstnerisk tilfredsstillelse. Hvis der en dag bliver, er det på tide at lave noget andet."

Filmfest München løber frem til den 7. juli og er Tysklands andenstørste filmfestival.

Filmfest München