Kosmorama har netop udgivet tre artikler om 'fashion film'. Og når vi taler om fashion film, taler vi om visuelle lækkerier i filmisk kortform – 'eye candy', som også kan forsøde livet for den, der absolut ikke interesserer sig et hak for modens luner.
Hvad fashion film er for en størrelse, hvordan begrebet kan begribes og med hvilken filmhistorisk baggrund er emnet for Jakob Ion Willes artikel: Understanding Fashion Film, Form and Genre.
Et særkende ved formatet er, at store instruktører ofte lægger både navn og filmisk univers til profileringen af ansete internationale modehuses branding. Det er tilfældet med David Lynch's Dior-film 'Lady Blue Shanghai', som Josette Wolthuis analyserer i sin artikel: A Blue Rose Case: David Lynch’s Lady Blue Shanghai for Dior.
At fashion film kan andet og mere end blot at reklamere for dyre brands er det italienske modehus Pradas website Women’s Tales et eksempel på. Her boltrer kvindelige filminstruktører sig med kortfilm, som alle promoverer både kvinder i film og Pradas frække lillesøster-brand Miu Miu. Kvinden bag artiklen hedder Stina Resting, titlen lyder: Women's Tales – a fashion film love affair with Miu Miu and feminism.