Sex og Trier
Parentesen fik tilført helt ny betydning i Zentropas markedsføring af Lars von Triers "Nymphomaniac". At Triers brug af sex i sine film ikke blot udgør en parentes, men et næsten fast tematisk element, som ofte leder karaktererne imod afgrunden, er emnet for lektor Peter Schepelerns artikel.
Forget about Love: Sex and Detachment in Lars von Trier's "Nymphomaniac"
Stumfilm
Mere salonfähigt var 1800-tallets borgerlige gemakker og det genremaleri, som ifølge Vito Adriaensens, lektor på Universiteit Antwerpen, tjente som en vigtig inspirationskilde for stumfilmtidens danske kunstfilm.
"Kunst og Kino" – The Art of Early Danish Cinema
Metafiktion
Fra malerkunsten rettes blikket mod litteraturteori i Rune Bruun Madsens artikel om, hvordan metafilm og TV-serier som "House of Cards" involverer publikum i sit filmiske univers.
Når fiktion peger fingre – metafiktion i film og tv-serier / When Fiction Points the Finger - metafiction in films and TV series
International gennemslagskraft
Danske filmfolk og skuespillere deltager i stadig flere stor- og co-produktioner. Men hvori består det danske, og hvilke strategier for internationalisering forfølges i det, vi kalder "dansk" film? Det – og særligt Susanne Biers film – har professor Gunhild Agger fra Aalborg Universitet set nærmere på i sin artikel.
Strategies in Danish Film Culture – and the Case of Susanne Bier